Aktiviteter och upplevelser - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet aktiviteter och upplevelser på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Planering, anpassning och genomförande av aktiviteter.
  • Verksamhet, affärsidé och målgrupp.
  • Samverkan med lokala aktörer, till exempel med privata markägare. Begrepp, teorier och modeller som handlar om hur individer och grupper fungerar i organisatoriska sammanhang.
  • Personlig ledarutveckling samt tillvaratagande av egna och andras resurser.
  • Kommunikation och samspel.
  • Betydelse av problemlösning och initiativtagande för utveckling av aktivitetsledarrollen.
  • Grupprocesser, grupputveckling och konflikthantering i teori och praktik.
  • Presentationsteknik i olika miljöer och situationer samt anpassning till olika målgrupper.
  • Berättande information, till exempel storytelling.
  • Hantering av positiva och negativa kundreaktioner, både fysiskt och digitalt, samt dokumentation och uppföljning.
  • Kvalitetssäkring, riskanalys och förebyggande säkerhet i samband med planering av olika aktiviteter.
  • Ingripande och agerande vid akuta nödsituationer samt första hjälpen med HLR (hjärt-lungräddning).
  • Val, användning, vård och underhåll av redskap och utrustning för olika aktiviteter.
  • Aktiviteter anpassade till olika målgrupper med hänsyn till kostnader och intäkter, till exempel för material och utrustning.
  • Lokala och regionala förutsättningar för olika aktiviteter och upplevelser med hänsyn till ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området samt överenskommelser att ta hänsyn till vid utförandet av aktiviteter.
  • Utvärdering av arbete och resultat.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och leder aktiviteter utifrån olika målgruppers behov med godtagbart resultat.

Eleven arbetar med viss säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven sitt agerande efter situationen på ett godtagbart sätt.

Eleven gör i arbetet hållbara val anpassat till aktiviteten med godtagbart resultat.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utvärderar sitt arbete och resultat.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och leder aktiviteter utifrån olika målgruppers behov med gott resultat.

Eleven arbetar med säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven sitt agerande efter situationen på ett gott sätt.

Eleven gör i arbetet hållbara val anpassat till aktiviteten med gott resultat.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utvärderar sitt arbete och resultat.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och leder aktiviteter utifrån olika målgruppers behov med mycket gott resultat.

Eleven arbetar med god säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven sitt agerande efter situationen på ett mycket gott sätt.

Eleven gör i arbetet hållbara val anpassat till aktiviteten med mycket gott resultat.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utvärderar sitt arbete och resultat.

Nivå 1

AKTI1000X 100 poäng

Nivå 2

AKTI2000X 100 poäng