Aktiviteter och upplevelser - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet aktiviteter och upplevelser på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Innebörden av ett gott värdskap.
  • Planering, anpassning, och genomförande av aktiviteter med olika målgrupper, till exempel matvandring, naturäventyr, digitala upplevelser och teambuilding.
  • Tydligt och gott ledarskap, enskilt eller tillsammans med andra.
  • Aktivitetsledarens roll och betydelse för gruppens samspel.
  • Aktiviteten som mervärde för att förhöja deltagarens upplevelse av arrangemang eller vistelse.
  • Kreativitetens betydelse för att vidareutveckla aktiviteter och upplevelser med nya idéer.
  • Tillgänglighet, service och värdskap för olika målgrupper i samband med aktivitet.
  • Kroppsspråkets betydelse för kommunikation och samverkan med andra.
  • Riskanalys och förebyggande säkerhet i samband med planering.
  • Första hjälpen med HLR (hjärt-lungräddning).
  • Aktiviteter för olika målgrupper med hänsyn till kostnader, till exempel för material och utrustning.
  • Olika aktiviteter beroende på situationen samt platsens miljö och förutsättningar.
  • Lokala och regionala förutsättningar för olika aktiviteter och upplevelser med hänsyn till ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland allemansrätten.
  • Överenskommelser att ta hänsyn till vid genomförandet av aktiviteter, till exempel överenskommelser med privata och kommunala markägare.
  • Arbetsmiljö och säkerhet.
  • Utvärdering av arbete och resultat.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och leder aktiviteter utifrån olika målgruppers behov med godtagbart resultat.

Eleven arbetar med viss säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven sitt agerande efter situationen på ett godtagbart sätt.

Eleven gör i arbetet hållbara val anpassat till aktiviteten med godtagbart resultat.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utvärderar sitt arbete och resultat.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och leder aktiviteter utifrån olika målgruppers behov med gott resultat.

Eleven arbetar med säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven sitt agerande efter situationen på ett gott sätt.

Eleven gör i arbetet hållbara val anpassat till aktiviteten med gott resultat.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utvärderar sitt arbete och resultat.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och leder aktiviteter utifrån olika målgruppers behov med mycket gott resultat.

Eleven arbetar med god säkerhet på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven sitt agerande efter situationen på ett mycket gott sätt.

Eleven gör i arbetet hållbara val anpassat till aktiviteten med mycket gott resultat.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utvärderar sitt arbete och resultat.

Nivå 1

AKTI1000X 100 poäng

Nivå 2

AKTI2000X 100 poäng