Ämnet barberare – teknik har sin grund i barberaryrkets tekniska kunnande för klippning, skäggskulptering och rakning. Ämnet behandlar barberaryrkets grundläggande tekniker samt maskiner, material, produkter och verktyg som används inom yrkesutövandet.
Undervisningen i ämnet barberare – teknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda olika barberartekniker i skapandet av frisyrer och skägg. Det innebär att planera arbetet, välja ändamålsenliga tekniker, maskiner, produkter och verktyg utifrån det tänkta resultatet, utföra arbetet samt att redovisa resultatet. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att utvärdera arbetsprocessen och resultatet. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla en känsla för yrkesmässigt barberarutövande.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att bemöta och kommunicera med kommande kunder samt att använda digitala tekniker i arbetet. Undervisningen ska stimulera elevernas personliga ansvarstagande, drivkraft, idérikedom och kreativa skapande där hår och skägg skapar en helhet. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om färg, form och proportioner inom formgivning av frisyr och skulptering av skägg.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda barberaryrkets terminologi för att kommunicera om arbetsprocess och resultat. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla och tillämpa kunskaper om ett säkert och hållbart arbetssätt inom barberaryrket.
Eleverna ska ges rika möjligheter att träna olika barberartekniker. Eleverna ska också ges möjlighet att i undervisningen använda sina teoretiska kunskaper om arbetsprocesser, tekniker och verktyg samt om materials och produkters olika egenskaper i det praktiska arbetet.
Undervisningen i ämnet barberare – teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att planera och använda barberartekniker vid skapande av frisyrer och skägg.
- Förmåga att utvärdera arbetsprocess och resultat samt att använda barberaryrkets terminologi.
- Kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.
- Kunskaper om hudnära rakning och produkter samt om form-, proportion- och stillära.
- Färdigheter i att arbeta säkert och hållbart samt att använda och sköta maskiner, material och verktyg.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven planerar sitt arbete samt använder med viss säkerhet barberartekniker och uppnår ett godtagbart resultat på frisyr, skägg eller utfört arbetsmoment.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med enkla omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med viss säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.
Eleven visar godtagbara kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om hudnära rakning och produkter samt om form-, proportion- och stillära i skapandeprocessen.
Eleven arbetar säkert och hållbart samt använder och sköter med visst handlag maskiner, material och verktyg.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven planerar sitt arbete samt använder med säkerhet barberartekniker och uppnår ett gott resultat på frisyr, skägg eller utfört arbetsmoment.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med utvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.
Eleven visar goda kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.
Eleven visar goda kunskaper om hudnära rakning och produkter samt om form-, proportion- och stillära i skapandeprocessen.
Eleven arbetar säkert och hållbart samt använder och sköter med gott handlag maskiner, material och verktyg.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven planerar sitt arbete samt använder med god säkerhet barberartekniker och uppnår ett mycket gott resultat på frisyr, skägg eller utfört arbetsmoment.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med välutvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med god säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.
Eleven visar mycket goda kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om hudnära rakning och produkter samt om form-, proportion- och stillära i skapandeprocessen.
Eleven arbetar säkert och hållbart samt använder och sköter med mycket gott handlag maskiner, material och verktyg.