Barberare – teknik - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet barberare – teknik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Designtekniker på olika hårtyper, både långa och korta, däribland formgivning av frisyrer med värmeverktyg och vågteknik.
  • Kombinerade klipptekniker med olika siluetter och former på helt huvud.
  • Skulptering av skägg på modeller eller kunder med olika hårtyper.
  • Planering och val av material, produkter och verktyg samt utvärdering av arbetsprocess och resultat.
  • Terminologi och strukturritning för att kommunicera och följa instruktioner samt för att beskriva och utvärdera arbetsprocess och resultat.
  • Ansvarsfullt uppträdande i yrkesutövandet, däribland betydelsen av samarbete och kommunikation samt hur attityder och bemötande kan påverka relationer med olika människor och målgrupper.
  • Material för inspiration samt dokumentation av arbetet med hjälp av digitala tekniker, fotografering och rörlig bild.
  • Planering av arbetsprocess och hygienisk förberedelse för hudnära rakning.
  • Hantering av produkter samt deras funktioner i samband med olika tekniker.
  • Former och proportioner för ansikte, hår och skägg, till exempel proportioner och olika former vid idéutveckling och skissritning.
  • Hygieniska, ergonomiska och säkra arbetssätt samt arbete med återvinning och källsortering.
  • Hantering och rengöring av maskiner, material, produkter och verktyg samt skötsel av egen och gemensam arbetsyta.
  • Utförande av övriga arbetsuppgifter på en barberarsalong, däribland rengöring och desinficering av maskiner, material och verktyg.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar sitt arbete samt använder med viss säkerhet barberartekniker och uppnår ett godtagbart resultat på frisyr, skägg eller utfört arbetsmoment.

Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med enkla omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med viss säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.

Eleven visar godtagbara kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hudnära rakning och produkter samt om form-, proportion- och stillära i skapandeprocessen.

Eleven arbetar säkert och hållbart samt använder och sköter med visst handlag maskiner, material och verktyg.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar sitt arbete samt använder med säkerhet barberartekniker och uppnår ett gott resultat på frisyr, skägg eller utfört arbetsmoment.

Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med utvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.

Eleven visar goda kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.

Eleven visar goda kunskaper om hudnära rakning och produkter samt om form-, proportion- och stillära i skapandeprocessen.

Eleven arbetar säkert och hållbart samt använder och sköter med gott handlag maskiner, material och verktyg.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar sitt arbete samt använder med god säkerhet barberartekniker och uppnår ett mycket gott resultat på frisyr, skägg eller utfört arbetsmoment.

Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med välutvecklade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven med god säkerhet relevant terminologi i sin kommunikation.

Eleven visar mycket goda kunskaper om bemötande och kommunikation i yrkesutövandet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hudnära rakning och produkter samt om form-, proportion- och stillära i skapandeprocessen.

Eleven arbetar säkert och hållbart samt använder och sköter med mycket gott handlag maskiner, material och verktyg.

Nivå 1

BARR1000X 200 poäng

Nivå 2

BARR2000X 200 poäng