Betyget E
Eleven skapar bilder och bildspråkliga budskap med godtagbar konstnärlig kvalitet och använder med viss säkerhet olika material, tekniker och uttryckssätt.
Eleven använder sig av utkast, skisser och försök samt löser enkla problem i bild.
Eleven gör enkla tolkningar, värderingar och presentationer av bilder och konstnärliga processer.
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika bildgenrer och för enkla resonemang om bilders funktion och betydelser i olika sammanhang.
Eleven visar godtagbara kunskaper om arbetsmiljö, etiska förhållningssätt samt lagar och andra bestämmelser inom bild- och formområdet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven skapar bilder och bildspråkliga budskap med god konstnärlig kvalitet och använder med säkerhet olika material, tekniker och uttryckssätt.
Eleven använder sig av utkast, skisser och försök samt löser relativt komplexa problem i bild.
Eleven gör utvecklade tolkningar, värderingar och presentationer av bilder och konstnärliga processer.
Eleven visar goda kunskaper om olika bildgenrer och för utvecklade resonemang om bilders funktion och betydelser i olika sammanhang.
Eleven visar goda kunskaper om arbetsmiljö, etiska förhållningssätt samt lagar och andra bestämmelser inom bild- och formområdet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven skapar bilder och bildspråkliga budskap med mycket god konstnärlig kvalitet och använder med god säkerhet olika material, tekniker och uttryckssätt.
Eleven använder sig av utkast, skisser och försök samt löser komplexa problem i bild.
Eleven gör välutvecklade tolkningar, värderingar och presentationer av bilder och konstnärliga processer.
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika bildgenrer och för utvecklade och nyanserade resonemang om bilders funktion och betydelser i olika sammanhang.
Eleven visar mycket goda kunskaper om arbetsmiljö, etiska förhållningssätt samt lagar och andra bestämmelser inom bild- och formområdet.