Biologi i vattenmiljöer - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet biologi i vattenmiljöer på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vattenlevande djurs och växters byggnad och grundläggande livsprocesser.
  • Olika vattenlevande organismers naturliga miljö, naturliga beteende och utbredning.
  • Artbegreppet och de huvudsakliga indelningar som används inom växt- och djurriket för att kategorisera vattenlevande organismer.
  • Studier och identifiering av vattenlevande organismer.
  • Vattnets fysikaliska och kemiska egenskaper och vatten som livsavgörande resurs för växter, djur och människor.
  • Provtagning och provtagningsmetoder för vattenanalyser.
  • Vattnets rörelser, strömmar, omblandning och syresättning.
  • Kretslopp i mark, vatten och luft.
  • Grundläggande ekologi i havsmiljöer, sjöar och vattendrag.
  • Klimat och väderlek och hur dessa faktorer påverkar olika vattenmiljöer.
  • Laborationer och undersökningar om biologiska samband i olika vattenmiljöer.
  • Mikroorganismer och mikrobiologiska processer i vattenmiljöer.
  • Miljöpåverkan i havsmiljöer, sjöar och vattendrag samt hållbar utveckling i dessa miljöer, däribland miljöpåverkan gällande hotade arter.
  • Etiska frågor i samband med vattenbruk, till exempel övergödning och överfiske.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om vattenlevande organismers biologi.

Eleven identifierar med viss säkerhet vattenlevande organismer.

Eleven visar godtagbara kunskaper om de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer. Eleven beskriver översiktligt ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om mikroorganismer och deras betydelse i vattenmiljöer.

Eleven visar godtagbara kunskaper om utrotningshotade arter samt redogör översiktligt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om vattenlevande organismers biologi.

Eleven identifierar med säkerhet vattenlevande organismer.

Eleven visar goda kunskaper om de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer. Eleven beskriver utförligt ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.

Eleven visar goda kunskaper om mikroorganismer och deras betydelse i vattenmiljöer.

Eleven visar goda kunskaper om utrotningshotade arter samt redogör utförligt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om vattenlevande organismers biologi.

Eleven identifierar med god säkerhet vattenlevande organismer.

Eleven visar mycket goda kunskaper om de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer. Eleven beskriver utförligt och nyanserat ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om mikroorganismer och deras betydelse i vattenmiljöer.

Eleven visar mycket goda kunskaper om utrotningshotade arter samt redogör utförligt och nyanserat för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.

Nivå 1

BIOL1000X 100 poäng

Nivå 2

BIOL2000X 100 poäng

Nivå 3

BIOL3000X 100 poäng