Biologi i vattenmiljöer - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet biologi i vattenmiljöer på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Anatomisk och fysiologisk fördjupning inom en eller flera vattenlevande arter, till exempel kräftdjur, blötdjur eller alger.
  • Beteendeekologi hos vattenlevande organismer, till exempel vandringar och revirbehov.
  • Fältstudier och egna undersökningar inom ett eller flera fördjupningsområden.
  • Artinventering av vattenlevande organismer inom fördjupningsområdet och de olika arternas betydelse i naturbruket.
  • Kemiska, fysikaliska, biologiska och ekologiska samband och de olika faktorer som på olika sätt påverkar vattenlevande organismer inom fördjupningsområdet, däribland naturbrukets påverkan och invasiva arter.
  • Laborationer och undersökningar med användning av begrepp, teorier och modeller inom fördjupningsområdet.
  • Mikrobiologiska processer och sjukdomsframkallande mikroorganismer av betydelse inom fördjupningsområdet.
  • Skyddsvärda biotoper och biotoprestaureringar. Etiska frågor i samband med bevarandebiologi.
  • Biotopkrav, utbredning och hemområden för utrotningshotade arter inom fördjupningsområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om vattenlevande organismers biologi.

Eleven identifierar med viss säkerhet vattenlevande organismer.

Eleven visar godtagbara kunskaper om de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer. Eleven beskriver översiktligt ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om mikroorganismer och deras betydelse i vattenmiljöer.

Eleven visar godtagbara kunskaper om utrotningshotade arter samt redogör översiktligt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om vattenlevande organismers biologi.

Eleven identifierar med säkerhet vattenlevande organismer.

Eleven visar goda kunskaper om de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer. Eleven beskriver utförligt ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.

Eleven visar goda kunskaper om mikroorganismer och deras betydelse i vattenmiljöer.

Eleven visar goda kunskaper om utrotningshotade arter samt redogör utförligt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om vattenlevande organismers biologi.

Eleven identifierar med god säkerhet vattenlevande organismer.

Eleven visar mycket goda kunskaper om de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer. Eleven beskriver utförligt och nyanserat ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om mikroorganismer och deras betydelse i vattenmiljöer.

Eleven visar mycket goda kunskaper om utrotningshotade arter samt redogör utförligt och nyanserat för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.

Nivå 1

BIOL1000X 100 poäng

Nivå 2

BIOL2000X 100 poäng

Nivå 3

BIOL3000X 100 poäng