Biologi i vattenmiljöer - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet biologi i vattenmiljöer på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Vattenlevande djur och växter, deras anatomi och fysiologi samt anpassning till olika vattenmiljöer.
  • Evolutionära processer beträffande vattenlevande organismer.
  • Fördjupad artkännedom och systematik samt typiska kännetecken, till exempel vad gäller utseende och beteende. Identifiering och beskrivning av vattenlevande organismer av betydelse inom fiske och vattenbruk.
  • Växelverkan mellan biologiska, kemiska och geologiska processer i vattenmiljöer.
  • Växtnäringsämnen och deras kretslopp.
  • Kolets kretslopp.
  • Vattnets kretslopp, vattentillgångar och vattenmiljöer samt vattnets rörelser i marken och i landskapet.
  • Fördjupning av ekologiska samband, till exempel planktontillgångens betydelse för rovfiskbestånd.
  • Laborationer och undersökningar om biologiska samband och livsprocesser i olika vattenmiljöer.
  • Nedbrytningsprocesser och sjukdomsframkallande mikroorganismer i vattenmiljöer.
  • Hotade arter och bevarandebiologi i olika vattenmiljöer.
  • Etiska frågor kopplade till vattenbruk, till exempel vid foderproduktion.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om vattenlevande organismers biologi.

Eleven identifierar med viss säkerhet vattenlevande organismer.

Eleven visar godtagbara kunskaper om de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer. Eleven beskriver översiktligt ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om mikroorganismer och deras betydelse i vattenmiljöer.

Eleven visar godtagbara kunskaper om utrotningshotade arter samt redogör översiktligt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om vattenlevande organismers biologi.

Eleven identifierar med säkerhet vattenlevande organismer.

Eleven visar goda kunskaper om de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer. Eleven beskriver utförligt ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.

Eleven visar goda kunskaper om mikroorganismer och deras betydelse i vattenmiljöer.

Eleven visar goda kunskaper om utrotningshotade arter samt redogör utförligt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om vattenlevande organismers biologi.

Eleven identifierar med god säkerhet vattenlevande organismer.

Eleven visar mycket goda kunskaper om de olika kretsloppen och deras påverkan på olika vattenmiljöer. Eleven beskriver utförligt och nyanserat ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om mikroorganismer och deras betydelse i vattenmiljöer.

Eleven visar mycket goda kunskaper om utrotningshotade arter samt redogör utförligt och nyanserat för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.

Nivå 1

BIOL1000X 100 poäng

Nivå 2

BIOL2000X 100 poäng

Nivå 3

BIOL3000X 100 poäng