Dansgestaltning - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet dansgestaltning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Gestaltning

  • Analys och tolkning av koreografiskt material som inspiration till eget skapande.
  • Framförande av mer utvecklat koreografiskt material.
  • Centrala begrepp, till exempel konstnärliga processer, kompositionsmetoder och systematisk repetition.
  • Diskussion om och reflektion över arbetsprocess och resultat.
  • Tydlighet i rörelse. Tillämpning av danstekniska färdigheter i relation till de olika danskomponenterna kropp, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik.
  • Dansens relation till musik, ljud och tystnad.

Improvisation

  • Undersökande av rörelser och skapande i nuet, både individuellt och i grupp.
  • Fördjupande träning i att interagera med andra, associera, ta beslut, välja och förhålla sig till olika instruktioner.
  • Improvisation i relation till rörelsedynamik och utifrån olika instruktioner, däribland impulser och teman.
  • Improvisation och användning av egen och andras tyngd, till exempel kontaktimprovisation.

Konstnärliga processer

  • Skapande i olika konstellationer, med olika kompositionsmetoder. Utforskande av olika koreografiska arbetssätt.
  • Deltagande i och reflektion över konstnärliga processer, både individuella och kollektiva.
  • Fördjupad träning i att ta initiativ, uttrycka idéer och lyhördhet samt reflektion över konstnärliga val.

Samarbete och förhållningssätt

  • Framträdande i olika sceniska sammanhang.
  • Hållbart repetitionsarbete, däribland systematisk repetition, mental träning och planering av repetition.
  • Träning i kommunikation genom dans med medaktörer och publik.
  • Utforskande av olika estetiska förhållningssätt utifrån koreografiska instruktioner.
  • Reflektion över dans utifrån olika etiska förhållningssätt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utforskar, gestaltar och framför med viss säkerhet koreografiskt material.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med viss dansteknisk nyansering och artikulation.

Eleven improviserar i dans med viss säkerhet och samarbetar och interagerar med andra på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven skapar dans utifrån olika kompositionsmetoder med viss säkerhet och använder med viss säkerhet ett koreografiskt förhållningssätt och arbetssätt.

Eleven tar initiativ och uttrycker idéer med viss säkerhet och omsätter dessa i en konstnärlig process av godtagbar kvalitet.

Eleven uttrycker sig konstnärligt genom att kommunicera med viss skicklighet med medaktörer och publik.

Eleven resonerar översiktligt om etiska förhållningssätt inom dans.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utforskar, gestaltar och framför med säkerhet koreografiskt material.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med god dansteknisk nyansering och artikulation.

Eleven improviserar i dans med säkerhet och samarbetar och interagerar med andra på ett fungerande sätt.

Eleven skapar dans utifrån olika kompositionsmetoder med säkerhet och använder med säkerhet ett koreografiskt förhållningssätt och arbetssätt.

Eleven tar initiativ och uttrycker idéer med säkerhet och omsätter dessa i en konstnärlig process av god kvalitet.

Eleven uttrycker sig konstnärligt genom att kommunicera med god skicklighet med medaktörer och publik.

Eleven resonerar utförligt om etiska förhållningssätt inom dans.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utforskar, gestaltar och framför med god säkerhet koreografiskt material.

Eleven utövar dans i relation till danskomponenterna med mycket god dansteknisk nyansering och artikulation.

Eleven improviserar i dans med god säkerhet och samarbetar och interagerar med andra på ett väl fungerande sätt.

Eleven skapar dans utifrån olika kompositionsmetoder med god säkerhet och använder med god säkerhet ett koreografiskt förhållningssätt och arbetssätt.

Eleven tar initiativ och uttrycker idéer med god säkerhet och omsätter dessa i en konstnärlig process av mycket god kvalitet.

Eleven uttrycker sig konstnärligt genom att kommunicera med mycket god skicklighet med medaktörer och publik.

Eleven resonerar utförligt och nyanserat om etiska förhållningssätt inom dans.

Nivå 1

DANG1000X 100 poäng

Nivå 2

DANG2000X 100 poäng

Nivå 3

DANG3000X 100 poäng