Ämnet dans – konstnärlig fördjupning är till sin karaktär scenkonstnärligt och innefattar träning som krävs för yrkesmässigt utövande av dans. Ämnet breddar eller fördjupar kunskaper om och färdigheter i en eller flera genrer och stilar.
Undervisningen i ämnet dans – konstnärlig fördjupning ska syfta till att eleverna fördjupar sina fysiska färdigheter i, och utvecklar ett konstnärligt förhållningssätt till, dansteknik. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en fördjupad förståelse av hur dansens rörelseuttryck, stildrag och formspråk kan tydliggöras, nyanseras och varieras med hjälp av dansteknisk skicklighet samt utifrån ett yrkesmässigt förhållningssätt till teknikträningen. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i dansämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.
Kontinuerlig träning är centralt i dansteknik. Eleverna ska därför ges möjlighet att vidareutveckla och utforska sina danstekniska färdigheter genom att träna det kroppsliga minnet och genom att fördjupa sin förmåga att uppfatta och utföra nyanser i rörelseuttryck. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar medvetenhet om sina egna mentala och fysiska möjligheter samt förmåga att ta ansvar för sin danstekniska färdighetsutveckling.
Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa sin förståelse av dansens olika komponenter och sina färdigheter i utförandet av dans i relation till dessa. De ska också ges möjlighet att fördjupa sin förmåga att gestalta dans med musikalisk lyhördhet och i samspel med andra samt sin förmåga att använda den rörelsevokabulär som är knuten till vald dansgenre.
Eleverna ska ges möjlighet att närma sig ett yrkesmässigt förhållningssätt till dansteknikträning utifrån dansarens perspektiv. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att fördjupa sina färdigheter i att använda danstekniska kunskaper i framförandet av scenkonstnärlig dans.
Undervisningen ska innehålla praktiskt undersökande och reflekterande arbetsmetoder. Utifrån återkoppling ska eleverna ges möjlighet att reflektera över sin egen kunskapsutveckling i dans. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet.
Undervisningen i ämnet dans – konstnärlig fördjupning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att utöva dans och ta ansvar för sin danstekniska färdighetsutveckling.
- Förmåga att reflektera över och fördjupa sin dansteknik.
- Färdigheter i att utöva dans i relation till olika danskomponenter och till ett konstnärligt förhållningssätt.
- Förmåga att framföra koreografiskt material.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven utövar dans med viss skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att på ett i huvudsak fungerande sätt träna för att utveckla och förfina samt upprätthålla sin danstekniska färdighet.
Eleven gör enkla reflektioner över den egna dansutvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.
Eleven utövar dans i relation till olika danskomponenter med viss dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.
Eleven framför koreografiskt material med godtagbar dansteknisk färdighet och ett personligt rörelseuttryck.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven utövar dans med god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att på ett fungerande sätt träna för att utveckla och förfina samt upprätthålla sin danstekniska färdighet.
Eleven gör välgrundade reflektioner över den egna dansutvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.
Eleven utövar dans i relation till olika danskomponenter med god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.
Eleven framför koreografiskt material med god dansteknisk färdighet och ett personligt rörelseuttryck.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven utövar dans med mycket god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att på ett väl fungerande sätt träna för att utveckla och förfina samt upprätthålla sin danstekniska färdighet.
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna dansutvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.
Eleven utövar dans i relation till olika danskomponenter med mycket god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.
Eleven framför koreografiskt material med mycket god dansteknisk färdighet och ett personligt rörelseuttryck.