Dans – konstnärlig fördjupning - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet dans – konstnärlig fördjupning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Teknik och träning

  • Självständig tillämpning av kunskaper om träningsprocessen i relation till mental träning och fysiska färdigheter.
  • Systematisk repetition av övningar med utvecklad komplexitet i relation till olika danskomponenter, däribland kropp, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik, i vald genre.
  • Självständig tillämpning av anatomiskt funktionella placeringar med betoning på vald stils särart.

Reflektion

  • Självständig reflektion i egen dans, däribland om kontrast och variation kopplat till danskomponenterna och interpretation.

Danskomponenter

  • Variation av danskomponenterna kropp, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik i förhållande till varandra, i komplexa övningar samt variation av koreografiskt material.
  • Förfinat arbete med stildrag och tydlighet med dansteknisk nyansering och artikulation i rörelser.

Framförande

  • Instudering, tolkning, gestaltning och framförande av koreografi samt utforskande av ett personligt rörelseuttryck.
  • Förfinat arbete med precision och kontroll av danstekniska färdigheter samt nyansering av rörelsedynamik och musikalisk frasering i förhållande till framförd koreografi.
  • Konstnärligt förhållningssätt till koreografiskt material.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utövar dans med viss skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att på ett i huvudsak fungerande sätt träna för att utveckla och förfina samt upprätthålla sin danstekniska färdighet.

Eleven gör enkla reflektioner över den egna dansutvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till olika danskomponenter med viss dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven framför koreografiskt material med godtagbar dansteknisk färdighet och ett personligt rörelseuttryck.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utövar dans med god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att på ett fungerande sätt träna för att utveckla och förfina samt upprätthålla sin danstekniska färdighet.

Eleven gör välgrundade reflektioner över den egna dansutvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till olika danskomponenter med god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven framför koreografiskt material med god dansteknisk färdighet och ett personligt rörelseuttryck.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utövar dans med mycket god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att på ett väl fungerande sätt träna för att utveckla och förfina samt upprätthålla sin danstekniska färdighet.

Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna dansutvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till olika danskomponenter med mycket god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven framför koreografiskt material med mycket god dansteknisk färdighet och ett personligt rörelseuttryck.

Nivå 1

DANK1000X 100 poäng

Nivå 2

DANK2000X 100 poäng