Dans – konstnärlig fördjupning - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet dans – konstnärlig fördjupning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Teknik och träning

  • Strategier och metoder för eget ansvarstagande för träningsprocessen i relation till mental träning och fysiska färdigheter.
  • Systematisk repetition av komplexa övningar i relation till olika danskomponenter, däribland kropp, spatial förmåga samt tid och rörelsedynamik, i vald genre.
  • Utforskande av anatomiskt funktionella placeringar utifrån vald genre.

Reflektion

  • Praktisk reflektion genom dans och teoretisk reflektion över den egna dansförmågan, däribland om tydligheten i rörelserna och stilkänslan utifrån genrekontext.
  • Reflektion utifrån individuella målsättningar och återkoppling från andra.

Danskomponenter

  • Utforskande av de olika danskomponenterna kropp, spatial förmåga, tid och rörelsedynamik i förhållande till varandra i komplexa övningar samt utforskande av koreografiskt material.
  • Utforskande av relationen mellan dans och musik samt ett fördjupat arbete med stildrag och tydlighet i rörelserna.

Framförande

  • Instudering, tolkning och framförande av koreografiskt material samt utforskande av ett personligt rörelseuttryck.
  • Precisering och kontroll av de danstekniska färdigheterna samt nyansering av rörelsedynamiken och den musikaliska fraseringen i förhållande till den framförda koreografin.
  • Konstnärligt förhållningssätt till koreografiskt material.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utövar dans med viss skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att på ett i huvudsak fungerande sätt träna för att utveckla och förfina samt upprätthålla sin danstekniska färdighet.

Eleven gör enkla reflektioner över den egna dansutvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till olika danskomponenter med viss dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven framför koreografiskt material med godtagbar dansteknisk färdighet och ett personligt rörelseuttryck.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utövar dans med god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att på ett fungerande sätt träna för att utveckla och förfina samt upprätthålla sin danstekniska färdighet.

Eleven gör välgrundade reflektioner över den egna dansutvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till olika danskomponenter med god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven framför koreografiskt material med god dansteknisk färdighet och ett personligt rörelseuttryck.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utövar dans med mycket god skicklighet och tar ansvar för sin färdighetsutveckling genom att på ett väl fungerande sätt träna för att utveckla och förfina samt upprätthålla sin danstekniska färdighet.

Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna dansutvecklingen och arbetar utifrån sina reflektioner för att förbättra sin dansteknik.

Eleven utövar dans i relation till olika danskomponenter med mycket god dansteknisk nyansering och artikulation. Eleven förhåller sig konstnärligt i utövandet av dans.

Eleven framför koreografiskt material med mycket god dansteknisk färdighet och ett personligt rörelseuttryck.

Nivå 1

DANK1000X 100 poäng

Nivå 2

DANK2000X 100 poäng