Mönsterkonstruktion och hantering av mönster är en förutsättning för tillverkning av kläder. Centralt i ämnet digital mönsterhantering är konstruktion och förändring av mönster i relevant programvara för tillverkning av kläder i olika material för konfektionssömnad.
Undervisningen i ämnet digital mönsterhantering ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om mönsterkonstruktion och grundmallar samt förmåga att konstruera och förändra mönster i relevant programvara. Vid konstruktion av mönster krävs att nyttoaspekter förenas med känsla för material, form och funktion. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att konstruera mönster till plagg som uppfyller krav på passform och funktion utifrån materials olika egenskaper. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att planera sitt arbete och beräkna materialåtgång. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att utvärdera arbetsprocess och resultat.
Praktiska övningar och användning av manualer ska ingå i undervisningen. Eleverna ska ges möjlighet att planera sitt arbete och beräkna materialåtgång samt konstruera och förändra mönster i relevant programvara. Undervisningen ska dessutom leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta ergonomiskt och miljömedvetet vid hantering av mönster digitalt.
Undervisningen i ämnet digital mönsterhantering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om grundmallar och relevant programvara för digital mönsterhantering.
- Förmåga att planera arbetet samt att konstruera och förändra mönster i relevant programvara.
- Förmåga att utvärdera arbetsprocess och resultat samt att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljön.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om grundmallar och relevant programvara för digital mönsterhantering.
Eleven planerar arbetet och använder med viss säkerhet relevant programvara vid konstruktion och förändring av mönster och når ett godtagbart resultat.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med enkla omdömen. Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och med hänsyn till miljön.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om grundmallar och relevant programvara för digital mönsterhantering.
Eleven planerar arbetet och använder med säkerhet relevant programvara vid konstruktion och förändring av mönster och når ett gott resultat.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med utvecklade omdömen. Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och med hänsyn till miljön.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om grundmallar och relevant programvara för digital mönsterhantering.
Eleven planerar arbetet och använder med god säkerhet relevant programvara vid konstruktion och förändring av mönster och når ett mycket gott resultat.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med välutvecklade omdömen. Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och med hänsyn till miljön.