Ämnet djurparksdjur behandlar skötsel av djur och djuranläggningar i djurparker. Centralt i ämnet är hantering av djur, djurens behov, djuretik samt lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med djur och djurhållning i offentlig förevisning. Ämnet behandlar dessutom djurens betydelse i ekosystemen och betydelsen av att bevara arter.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet djurparksdjur ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete med djurparksdjur. Den ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att hantera och sköta djurparksdjur på ett säkert och etiskt sätt med utgångspunkt i djurens behov och verksamhetens krav samt med vetenskapligt beprövade metoder som grund. I detta ingår foderlära och näringsbehov. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om djurarter och artgrupper, om djurparksdjurs biologi, livsmiljö och naturliga beteende samt om biologisk mångfald och bevarande av arter.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar en beredskap för olika handlingsalternativ i det praktiska arbetet med utgångspunkt i djurets välfärd. Genom undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla förmåga att iaktta och tolka djurparksdjurs beteende och välmående samt att vidta åtgärder för att främja naturliga beteenden och förebygga ohälsa. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur skador och sjukdomar hos djur kan förebyggas. Eleverna ska också ges möjlighet att diskutera och värdera etiska frågeställningar i samband med djurhållning i djurparker och offentlig förevisning av djur. Undervisningen ska också bidra till att utveckla elevernas förmåga att välja och använda hållbara och säkra arbetsmetoder samt att kontrollera och underhålla utrustning och anläggningar på ett säkert sätt. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att följa rutiner och ta ansvar i arbetet med djur och anläggningar. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller djurhållning för offentlig förevisning.

Genom övningar, stallturer och studier i olika djurmiljöer ska eleverna ges möjlighet att studera djurparksdjurs beteende, hälsa och välbefinnande samt att sköta och hantera djurparksdjur. Vidare ska eleverna genom praktiska övningar ges möjlighet att utveckla förmåga att använda hållbara arbetsmetoder samt att sköta anläggningar, utrustning och tekniska hjälpmedel inom verksamhetsområdet.

Undervisningen i ämnet djurparksdjur ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att utifrån etiska ställningstaganden hantera och sköta djurparksdjur på ett säkert sätt utifrån djurens välfärd och verksamhetens krav.
  • Kunskaper om djurarter, artgrupper och bevarande av arter.
  • Kunskaper om djurparksdjurs biologi, beteenden och behov.
  • Förmåga att tolka djurparksdjurs utseende och beteende samt förebygga ohälsa.
  • Förmåga att underhålla och kontrollera utrustning och anläggningar.
  • Förmåga att arbeta säkert och miljömässigt hållbart i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller djurparker och arbete med djurparksdjur.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven hanterar och sköter djurparksdjur på ett etiskt och säkert sätt med godtagbart resultat.

Eleven identifierar och systematiserar med viss säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Dessutom redogör eleven översiktligt för djurens betydelse i ekosystemen.

Eleven redogör översiktligt för djurparksdjur, deras ursprung, utveckling och exteriör. Eleven redogör också på ett godtagbart sätt för djurarternas naturliga beteende och behov.

Eleven observerar djurparksdjur och gör enkla bedömningar av djurens välfärd. Dessutom vidtar eleven med viss säkerhet förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.

Eleven utför med visst handlag underhåll av utrustning och djuranläggningar på ett säkert sätt. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med enkla strategier.

Eleven arbetar på ett ergonomiskt, säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven hanterar och sköter djurparksdjur på ett etiskt och säkert sätt med gott resultat.

Eleven identifierar och systematiserar med säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Dessutom redogör eleven utförligt för djurens betydelse i ekosystemen.

Eleven redogör utförligt för djurparksdjur, deras ursprung, utveckling och exteriör. Eleven redogör också på ett utvecklat sätt för djurarternas naturliga beteende och behov.

Eleven observerar djurparksdjur och gör välgrundade bedömningar av djurens välfärd. Dessutom vidtar eleven med säkerhet förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.

Eleven utför med gott handlag underhåll av utrustning och djuranläggningar på ett säkert sätt. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med utvecklade strategier.

Eleven arbetar på ett ergonomiskt, säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven hanterar och sköter djurparksdjur på ett etiskt och säkert sätt med mycket gott resultat.

Eleven identifierar och systematiserar med god säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för djurens betydelse i ekosystemen.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för djurparksdjur, deras ursprung, utveckling och exteriör. Eleven redogör också på ett utvecklat och nyanserat sätt för djurarternas naturliga beteende och behov.

Eleven observerar djurparksdjur och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av djurens välfärd. Dessutom vidtar eleven med god säkerhet förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.

Eleven utför med mycket gott handlag underhåll av utrustning och djuranläggningar på ett säkert sätt. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med välutvecklade strategier.

Eleven arbetar på ett ergonomiskt, säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.