Djurparksdjur - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet djurparksdjur på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Artspecifika behov i olika utvecklingsfaser och situationer.
  • Hur hägn och andra vistelsemiljöer kan utformas beroende på djurens naturliga behov och beteende.
  • Identifiering och systematisering av ett flertal i djurparker vanliga djurarter med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
  • Hållbara ekosystem och biologisk mångfald.
  • Djurarternas naturliga livsmiljö och beteenden.
  • Djurarternas fysiologi och näringsbehov och speciella krav på fodermedel.
  • Beteendeförändringar hos djurparksdjur samt åtgärder för att främja naturliga beteenden och minska stress.
  • Vilda djur i hägn samt deras beteende och hälsa.
  • Bevarandeprogram och avelsarbete inom europeiska djurparker.
  • Journalföring och registreringssystem för djurparksdjur.

Arbetsuppgifter och utrustning

  • Daglig skötsel av djurparksdjur och anläggningar, till exempel utfodring, foderhantering, tillsyn av djuren, kontroll av djurens hälsa och kontroll av anläggningar och utrustning.
  • Dokumentation av dagliga rutiner och genomfört arbete.
  • Hygien- och smittskyddsarbete.
  • Förebyggande hälsoarbete.
  • Skötsel och enklare underhåll av hägn och andra djuranläggningar.
  • Hantering, underhåll och skötsel av utrustning.
  • Resurseffektivitet, etisk medvetenhet och miljöhänsyn i samband med aktuella arbetsuppgifter.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med djurparksdjur, till exempel djurskyddslagstiftning, arbetsmiljölagstiftning och artskyddsförordningen.
  • Lagar och andra bestämmelser samt tillstånd som gäller för att driva djurpark samt införsel, utförsel och transport av djurparksdjur.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven hanterar och sköter djurparksdjur på ett etiskt och säkert sätt med godtagbart resultat.

Eleven identifierar och systematiserar med viss säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Dessutom redogör eleven översiktligt för djurens betydelse i ekosystemen.

Eleven redogör översiktligt för djurparksdjur, deras ursprung, utveckling och exteriör. Eleven redogör också på ett godtagbart sätt för djurarternas naturliga beteende och behov.

Eleven observerar djurparksdjur och gör enkla bedömningar av djurens välfärd. Dessutom vidtar eleven med viss säkerhet förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.

Eleven utför med visst handlag underhåll av utrustning och djuranläggningar på ett säkert sätt. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med enkla strategier.

Eleven arbetar på ett ergonomiskt, säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven hanterar och sköter djurparksdjur på ett etiskt och säkert sätt med gott resultat.

Eleven identifierar och systematiserar med säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Dessutom redogör eleven utförligt för djurens betydelse i ekosystemen.

Eleven redogör utförligt för djurparksdjur, deras ursprung, utveckling och exteriör. Eleven redogör också på ett utvecklat sätt för djurarternas naturliga beteende och behov.

Eleven observerar djurparksdjur och gör välgrundade bedömningar av djurens välfärd. Dessutom vidtar eleven med säkerhet förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.

Eleven utför med gott handlag underhåll av utrustning och djuranläggningar på ett säkert sätt. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med utvecklade strategier.

Eleven arbetar på ett ergonomiskt, säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven hanterar och sköter djurparksdjur på ett etiskt och säkert sätt med mycket gott resultat.

Eleven identifierar och systematiserar med god säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för djurens betydelse i ekosystemen.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för djurparksdjur, deras ursprung, utveckling och exteriör. Eleven redogör också på ett utvecklat och nyanserat sätt för djurarternas naturliga beteende och behov.

Eleven observerar djurparksdjur och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av djurens välfärd. Dessutom vidtar eleven med god säkerhet förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.

Eleven utför med mycket gott handlag underhåll av utrustning och djuranläggningar på ett säkert sätt. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med välutvecklade strategier.

Eleven arbetar på ett ergonomiskt, säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Nivå 1

DJUP1000X 100 poäng

Nivå 2

DJUP2000X 100 poäng