Betyget E
Eleven hanterar och sköter djurparksdjur på ett etiskt och säkert sätt med godtagbart resultat.
Eleven identifierar och systematiserar med viss säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Dessutom redogör eleven översiktligt för djurens betydelse i ekosystemen.
Eleven redogör översiktligt för djurparksdjur, deras ursprung, utveckling och exteriör. Eleven redogör också på ett godtagbart sätt för djurarternas naturliga beteende och behov.
Eleven observerar djurparksdjur och gör enkla bedömningar av djurens välfärd. Dessutom vidtar eleven med viss säkerhet förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.
Eleven utför med visst handlag underhåll av utrustning och djuranläggningar på ett säkert sätt. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med enkla strategier.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt, säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven hanterar och sköter djurparksdjur på ett etiskt och säkert sätt med gott resultat.
Eleven identifierar och systematiserar med säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Dessutom redogör eleven utförligt för djurens betydelse i ekosystemen.
Eleven redogör utförligt för djurparksdjur, deras ursprung, utveckling och exteriör. Eleven redogör också på ett utvecklat sätt för djurarternas naturliga beteende och behov.
Eleven observerar djurparksdjur och gör välgrundade bedömningar av djurens välfärd. Dessutom vidtar eleven med säkerhet förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.
Eleven utför med gott handlag underhåll av utrustning och djuranläggningar på ett säkert sätt. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med utvecklade strategier.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt, säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven hanterar och sköter djurparksdjur på ett etiskt och säkert sätt med mycket gott resultat.
Eleven identifierar och systematiserar med god säkerhet ett flertal djurarter som förekommer i djurparker med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för djurens betydelse i ekosystemen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för djurparksdjur, deras ursprung, utveckling och exteriör. Eleven redogör också på ett utvecklat och nyanserat sätt för djurarternas naturliga beteende och behov.
Eleven observerar djurparksdjur och gör välgrundade och nyanserade bedömningar av djurens välfärd. Dessutom vidtar eleven med god säkerhet förebyggande åtgärder mot ohälsa och beteendestörningar.
Eleven utför med mycket gott handlag underhåll av utrustning och djuranläggningar på ett säkert sätt. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med välutvecklade strategier.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt, säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.