Elektroniksystem återfinns i en stor mängd produkter som används både i yrkeslivet och till vardags. Ämnet elektronik behandlar hur elektronik för inbyggnad i produkter fungerar och programmeras samt gränssnitt mellan analog och digital teknik.
Undervisningen i ämnet elektronik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om elektroniksystem för inbyggnad i produkter. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur mikrodatorer med tillhörande elektronik fungerar och hur systemen programmeras på ett ändamålsenligt sätt. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om analog och digital teknik med tillhörande binär representation och logik.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om de vanligaste elektronikkomponenterna med symboler samt hur dessa används i elektronikkretsar. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur elektronikkomponenter utvecklas med ny teknik och därmed ger mer hållbara system avseende energiförbrukning och annan miljöpåverkan. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om störningar och problem som kan uppstå i eller runt ett elektroniksystem. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att tolka och använda relevanta dokument på både svenska och engelska.
Genom ett undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla såväl teoretiska som praktiska kunskaper om elektronik. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och problemlösningsförmåga samt ge eleverna möjlighet att samverka med andra.
Undervisningen i ämnet elektronik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om begrepp och funktioner hos elektronik- och mikrodatorsystem.
- Förmåga att programmera en mikrodator.
- Kunskaper om analog och digital teknik.
- Kunskaper om vanliga typer av elektronikkomponenter och deras symboler i ett elektroniksystem.
- Kunskaper om elektriska egenskaper som påverkar energiförbrukningen hos ett elektroniksystem.
- Kunskaper om störningar som kan uppstå i eller runt ett elektroniksystem.
- Förmåga att tolka och använda manualer och andra tekniska dokument inom området.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om grundläggande begrepp och funktioner inom elektronikområdet.
Eleven programmerar med viss säkerhet en mikrodator.
Eleven visar godtagbara kunskaper om analog och digital teknik.
Eleven redogör på ett godtagbart sätt för vanliga typer av elektronikkomponenter och deras symboler.
Eleven redogör på ett godtagbart sätt för elektriska egenskaper som påverkar energiförbrukningen hos ett system och resonerar om energiförbrukning ur ett hållbarhetsperspektiv.
Eleven redogör på ett godtagbart sätt för de störningar som kan uppstå i eller runt ett elektroniksystem.
Eleven använder manualer och andra tekniska dokument inom området med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om grundläggande begrepp och funktioner inom elektronikområdet.
Eleven programmerar med säkerhet en mikrodator.
Eleven visar goda kunskaper om analog och digital teknik.
Eleven redogör på ett utvecklat sätt för vanliga typer av elektronikkomponenter och deras symboler.
Eleven redogör på ett utvecklat sätt för elektriska egenskaper som påverkar energiförbrukningen hos ett system och resonerar om energiförbrukning ur ett hållbarhetsperspektiv.
Eleven redogör på ett utvecklat sätt för de störningar som kan uppstå i eller runt ett elektroniksystem.
Eleven använder manualer och andra tekniska dokument inom området med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om grundläggande begrepp och funktioner inom elektronikområdet.
Eleven programmerar med god säkerhet en mikrodator.
Eleven visar mycket goda kunskaper om analog och digital teknik.
Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för vanliga typer av elektronikkomponenter och deras symboler.
Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för elektriska egenskaper som påverkar energiförbrukningen hos ett system och resonerar om energiförbrukning ur ett hållbarhetsperspektiv.
Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för de störningar som kan uppstå i eller runt ett elektroniksystem.
Eleven använder manualer och andra tekniska dokument inom området med god säkerhet.