Attraktiva fiskevatten är en del i utvecklingen av det rörliga friluftslivet och besöksnäringen. En samförvaltning av skogens och kulturlandskapets ekologiska, ekonomiska och sociala värden skapar förutsättningar för hållbar utveckling inom naturbrukets olika verksamheter. Ämnet fiske- och vattenvård behandlar vård av vattenmiljöer och förvaltning av fiskevatten.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet fiske- och vattenvård ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete inom förvaltning och vård av fiskevatten. Den ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om vatten och vattenlevande organismer samt om biologiska samband i olika biotoper. Fiskeförvaltning utgår från kartläggningar av fiskbestånd i sjöar och vattendrag samt fiskevårdande åtgärder. Vattenvård handlar om att upprätthålla fungerande ekosystem och att skapa förutsättningar för biologisk mångfald i vattenmiljöer. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att tolka och upprätta vattenvårdsplaner samt att sköta fiskevatten på ett ekologiskt hållbart sätt. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om fiske med olika metoder och redskap samt förmåga att använda och vårda fiskeutrustning på ett yrkesmässigt sätt. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar förmåga att ta ställning i etiska frågor som gäller fiske- och vattenvård.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att upptäcka och reflektera över skogens och kulturlandskapets många olika värden. Undervisningen ska därigenom bidra till elevernas förståelse av ekologiska sammanhang och samspelet mellan natur och människa. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta ergonomiskt och säkert samt att använda arbetsmetoder som främjar en miljömässigt hållbar utveckling. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Genom fältstudier och ett undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att studera vattenlevande organismer i olika biotoper samt tillämpa arbetsmetoder inom fiske- och vattenvård. Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera och vårda fiskeutrustning samt att tillvarata fisk.

Undervisningen i ämnet fiske- och vattenvård ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om vatten och vattenlevande organismer i olika biotoper.
  • Förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter inom fiske- och vattenvård på ett etiskt och hållbart sätt samt att hantera redskap och annan utrustning för fiske.
  • Förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt samt med hänsyn till miljön.
  • Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika vattenlevande organismer och för deras miljökrav.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom fiske- och vattenvård på ett etiskt och hållbart sätt. I planeringen gör eleven en enkel bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat. I arbetet väljer eleven med viss säkerhet metoder, redskap och annan relevant utrustning. Resultatet av arbetet är godtagbart.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller fiske, vattenvård och fiskevård.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika vattenlevande organismer och för deras miljökrav.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom fiske- och vattenvård på ett etiskt och hållbart sätt. I planeringen gör eleven en välgrundad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat. I arbetet väljer eleven med säkerhet metoder, redskap och annan relevant utrustning. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller fiske, vattenvård och fiskevård.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika vattenlevande organismer och för deras miljökrav.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom fiske- och vattenvård på ett etiskt och hållbart sätt. I planeringen gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat. I arbetet väljer eleven med god säkerhet metoder, redskap och annan relevant utrustning. Resultatet av arbetet är mycket gott.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller fiske, vattenvård och fiskevård.