Fiske- och vattenvård - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet fiske- och vattenvård på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Fördjupning inom olika arter av fiskar och andra för fiske- och vattenvård relevanta arters egenskaper och miljökrav.
  • Vattenlevande organismers biologi samt hur deras livsbetingelser kan påverkas.
  • Vattnet som ekosystem och biologisk mångfald i sjöar och vattendrag samt dess betydelse för hållbar utveckling.
  • Skogs- och lantbruksåtgärder som påverkar vattenmiljön.

Arbetsuppgifter

  • Utarbetande av vattenvårdsplaner och ekonomiska kalkyler för förvaltning och tillsyn av fiskevatten.
  • Planering, genomförande och utvärdering av vattenvård och fiskevårdande åtgärder, däribland biotoprestaurering.
  • Yrkesmässig skötsel av fiskevatten med utgångspunkt i hållbara ekosystem.
  • Arbetsuppgifter i samband med fiske och tillvaratagande av fisk.
  • Val av samt användning och vård av redskap och annan utrustning.
  • Etiska ställningstaganden i samband med planering och genomförande av olika åtgärder.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller aktuella arbetsuppgifter inom området.
  • Internationella förhållanden och överenskommelser beträffande fiske- och vattenvård.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika vattenlevande organismer och för deras miljökrav.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom fiske- och vattenvård på ett etiskt och hållbart sätt. I planeringen gör eleven en enkel bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat. I arbetet väljer eleven med viss säkerhet metoder, redskap och annan relevant utrustning. Resultatet av arbetet är godtagbart.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller fiske, vattenvård och fiskevård.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika vattenlevande organismer och för deras miljökrav.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom fiske- och vattenvård på ett etiskt och hållbart sätt. I planeringen gör eleven en välgrundad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat. I arbetet väljer eleven med säkerhet metoder, redskap och annan relevant utrustning. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller fiske, vattenvård och fiskevård.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika vattenlevande organismer och för deras miljökrav.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom fiske- och vattenvård på ett etiskt och hållbart sätt. I planeringen gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat. I arbetet väljer eleven med god säkerhet metoder, redskap och annan relevant utrustning. Resultatet av arbetet är mycket gott.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller fiske, vattenvård och fiskevård.

Nivå 1

FISK1000X 100 poäng

Nivå 2

FISK2000X 200 poäng