Fiske- och vattenvård - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet fiske- och vattenvård på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Vattenlevande organismer, till exempel fiskar, plankton och kräftdjur. Deras biologi och behov.
  • Näringsvävar och ekologiska samband i vattenmiljöer.
  • Vanliga fisksjukdomar.
  • Vatten, vattenkvalitet och vattnets kretslopp.

Arbetsuppgifter

  • Biotopinventeringar och kartläggning av fiskbestånd.
  • Tolkning av vattenvårdsplaner och fiskevårdsplaner samt planering och utförande av arbetsuppgifter med hänsyn tagen till hållbara ekosystem.
  • Arbete med fiske och tillvaratagande av fisk.
  • Val av samt användning och vård av redskap och annan utrustning.
  • Etiska ställningstaganden i samband med fiske- och vattenvård.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med aktuella arbetsuppgifter inom fiske- och vattenvård.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller fiske- och vattenvård, däribland vattendirektivet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika vattenlevande organismer och för deras miljökrav.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom fiske- och vattenvård på ett etiskt och hållbart sätt. I planeringen gör eleven en enkel bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat. I arbetet väljer eleven med viss säkerhet metoder, redskap och annan relevant utrustning. Resultatet av arbetet är godtagbart.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller fiske, vattenvård och fiskevård.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika vattenlevande organismer och för deras miljökrav.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom fiske- och vattenvård på ett etiskt och hållbart sätt. I planeringen gör eleven en välgrundad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat. I arbetet väljer eleven med säkerhet metoder, redskap och annan relevant utrustning. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller fiske, vattenvård och fiskevård.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika vattenlevande organismer och för deras miljökrav.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom fiske- och vattenvård på ett etiskt och hållbart sätt. I planeringen gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat. I arbetet väljer eleven med god säkerhet metoder, redskap och annan relevant utrustning. Resultatet av arbetet är mycket gott.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller fiske, vattenvård och fiskevård.

Nivå 1

FISK1000X 100 poäng

Nivå 2

FISK2000X 200 poäng