Ämnet fordonsskadeteknik behandlar olika arbetsmetoder för diagnos och reparationer av chassi- och karosskador samt verktyg och utrustning som används i arbetet.
Undervisningen i ämnet fordonsskadeteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika metoder för att diagnostisera och reparera chassi- och karosskador på skadade fordon med hjälp av den teknik och utrustning som krävs. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika chassi- och karosskonstruktioner samt vilka säkerhetskrav som gäller för dessa. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra chassi- och karossreparationer med olika arbetsmetoder och tekniker. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att i arbetet använda verktyg, utrustning och teknisk information.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt inom fordonsskadeteknik som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Undervisningen ska även bidra till att stimulera elevernas intresse för teknikutveckling inom branschen.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet. Dessa arbetsuppgifter ska ge eleverna möjlighet att arbeta med problemlösning under laborativa former.
Undervisningen i ämnet fordonsskadeteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika typer av chassi- och karosskonstruktioner samt om metoder för att diagnostisera och reparera olika typer av fordonsskador.
- Förmåga att genomföra olika typer av fordonsskadereparationer.
- Förmåga att använda verktyg och utrustning samt digitala informationssystem och teknisk information i samband med fordonsskadereparationer.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt anpassa språket efter målgruppen.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av chassi- och karosskonstruktioner samt om metoder för att diagnostisera och reparera olika typer av fordonsskador.
Eleven genomför med viss säkerhet olika typer av reparationer av fordonsskador samt demontering och montering enligt fordonstillverkarens anvisningar.
Eleven använder med visst handlag verktyg och utrustning i samband med fordonsskadereparationer. Dessutom använder eleven med viss säkerhet digitala informationssystem och teknisk information.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.
Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om olika typer av chassi- och karosskonstruktioner samt om metoder för att diagnostisera och reparera olika typer av fordonsskador.
Eleven genomför med säkerhet olika typer av reparationer av fordonsskador samt demontering och montering enligt fordonstillverkarens anvisningar.
Eleven använder med gott handlag verktyg och utrustning i samband med fordonsskadereparationer. Dessutom använder eleven med säkerhet digitala informationssystem och teknisk information.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av chassi- och karosskonstruktioner samt om metoder för att diagnostisera och reparera olika typer av fordonsskador.
Eleven genomför med god säkerhet olika typer av reparationer av fordonsskador samt demontering och montering enligt fordonstillverkarens anvisningar.
Eleven använder med mycket gott handlag verktyg och utrustning i samband med fordonsskadereparationer. Dessutom använder eleven med god säkerhet digitala informationssystem och teknisk information.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt fordonstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.
Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.