Ämnet fordonsskadeteknik – plastreparationer behandlar arbetsprocesser och arbetsmetoder för reparationer av olika typer av fordons- och karossdetaljer i plast. Ämnet behandlar även olika plastmaterial och deras egenskaper samt verktyg och utrustning för plastreparationer.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet fordonsskadeteknik – plastreparationer ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika plastmaterial som används i fordon samt om arbetsprocesser och arbetsmetoder för reparationer av dessa. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om verktyg, utrustning och teknisk information som används vid plastreparationer. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att planera och genomföra reparationer av olika typer av fordons- och karossdetaljer i plast med olika arbetsmetoder och tekniker samt att använda verktyg, utrustning och teknisk information i arbetet.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet inom plastreparationer.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom.

Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för teknik och teknikutveckling och ge eleverna möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet. Dessa arbetsuppgifter ska ge eleverna möjlighet att arbeta med problemlösning under laborativa former.

Undervisningen i ämnet fordonsskadeteknik – plastreparationer ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika typer av plastmaterial samt om arbetsprocesser och arbetsmetoder för reparationer av dessa på fordon.
  • Kunskaper om specialverktyg och övrig utrustning samt teknisk information som används i samband med plastreparationer.
  • Förmåga att planera och genomföra olika typer av reparationer av fordons- och karossdetaljer i plast.
  • Förmåga att använda specialverktyg och övrig utrustning samt teknisk information i samband med olika typer av plastreparationer.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av plastmaterial och deras egenskaper samt om arbetsprocesser och arbetsmetoder för att genomföra plastreparationer på fordon.

Eleven visar godtagbara kunskaper om specialverktyg och övrig utrustning samt teknisk information som används vid plastreparationer.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet olika typer av reparationer av fordons- och karossdetaljer i plast enligt material- och fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven använder med visst handlag specialverktyg och övrig utrustning samt med viss säkerhet teknisk information i samband med olika typer av plastreparationer.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av plastmaterial och deras egenskaper samt om arbetsprocesser och arbetsmetoder för att genomföra plastreparationer på fordon.

Eleven visar goda kunskaper om specialverktyg och övrig utrustning samt teknisk information som används vid plastreparationer.

Eleven planerar och genomför med säkerhet olika typer av reparationer av fordons- och karossdetaljer i plast enligt material- och fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven använder med gott handlag specialverktyg och övrig utrustning samt med säkerhet teknisk information i samband med olika typer av plastreparationer.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av plastmaterial och deras egenskaper samt om arbetsprocesser och arbetsmetoder för att genomföra plastreparationer på fordon.

Eleven visar mycket goda kunskaper om specialverktyg och övrig utrustning samt teknisk information som används vid plastreparationer.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet olika typer av reparationer av fordons- och karossdetaljer i plast enligt material- och fordonstillverkarens anvisningar.

Eleven använder med mycket gott handlag specialverktyg och övrig utrustning samt med god säkerhet teknisk information i samband med olika typer av plastreparationer.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.