Ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning har ett helhetsperspektiv på funktionsförmåga och funktionsnedsättning utifrån pedagogiska, etiska och kulturella aspekter. Ämnet behandlar hur olika former av stöd kan skapa likvärdighet, delaktighet och tillgänglighet för människor med funktionsnedsättningar.
Undervisningen i ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur en funktionsnedsättning kan påverka människors utveckling. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om vilka konsekvenser olika funktionsnedsättningar kan få för människor i vardagen samt hur olika former av stöd kan främja förutsättningar för inkludering och delaktighet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att i olika situationer skapa likvärdighet, delaktighet och tillgänglighet för människor med funktionsnedsättningar. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda alternativa kommunikationssätt och pedagogiska arbetssätt.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra olika insatser för individer och grupper i behov av stöd. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om samhällets olika insatser för människor med funktionsnedsättningar. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att möta människor med respekt och utifrån en demokratisk värdegrund samt utifrån överenskommelser om mänskliga rättigheter. Såväl egna som samhällets attityder till och värderingar av människors olikheter och rättigheter ska behandlas i undervisningen. På så sätt ska eleverna stimuleras till att verka för ett samhälle som värnar om alla människors lika värde. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom funktionshinderområdet.
Initiativförmåga, självständighet, personligt ansvarstagande, problemlösning och handlingsberedskap ska stimuleras i undervisningen. Genom fältstudier eller genom medverkan i olika verksamheter ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av sociala och pedagogiska sammanhang. Eleverna ska även ges möjlighet att arbeta utifrån ett etiskt och inkluderande förhållningssätt samt att reflektera över och diskutera ämnesinnehållet, den historiska utvecklingen och centrala begrepp. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att granska och värdera ny kunskap inom området.
Undervisningen i ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika funktionsnedsättningar och deras konsekvenser i människors liv.
- Förmåga att individanpassa alternativa kommunikationsvägar, pedagogiska arbetssätt, hjälpmedel och välfärdsteknologi för att möjliggöra individens delaktighet och självbestämmande.
- Förmåga att genomföra olika insatser för att skapa goda livsvillkor för den enskilde.
- Kunskaper om de normer och värderingar som har påverkat samhällsinsatser och synen på funktionsnedsättningar genom historien.
- Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som styr verksamhetsområdet.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv.
Eleven använder alternativa kommunikationsvägar, hjälpmedel och teknologi på ett individanpassat, inkluderande och pedagogiskt sätt med viss säkerhet.
Eleven genomför med viss skicklighet olika insatser för att skapa goda levnadsvillkor för människor med funktionsnedsättningar.
Eleven visar godtagbara kunskaper om de normer och värderingar som har påverkat samhällsinsatser genom historien. Dessutom för eleven enkla resonemang om hur synen på funktionsnedsättningar har förändrats över tid.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv.
Eleven använder alternativa kommunikationsvägar, hjälpmedel och teknologi på ett individanpassat, inkluderande och pedagogiskt sätt med säkerhet.
Eleven genomför med god skicklighet olika insatser för att skapa goda levnadsvillkor för människor med funktionsnedsättningar.
Eleven visar goda kunskaper om de normer och värderingar som har påverkat samhällsinsatser genom historien. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om hur synen på funktionsnedsättningar har förändrats över tid.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv.
Eleven använder alternativa kommunikationsvägar, hjälpmedel och teknologi på ett individanpassat, inkluderande och pedagogiskt sätt med god säkerhet.
Eleven genomför med mycket god skicklighet olika insatser för att skapa goda levnadsvillkor för människor med funktionsnedsättningar.
Eleven visar mycket goda kunskaper om de normer och värderingar som har påverkat samhällsinsatser genom historien. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om hur synen på funktionsnedsättningar har förändrats över tid.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.