Undervisningen i ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Fysiska, psykiska, sociala, neuropsykiatriska och intellektuella funktionsnedsättningars påverkan på barns och ungas utveckling.
- Identitetsutveckling och hur självbilden kan påverkas vid funktionsnedsättning.
- Bemötande och hantering av problematiken runt sexualitet och relationer.
- Olika specialpedagogiska hjälpmedel inom området.
- Pedagogiska arbetssätt, metoder och förhållningssätt som främjar individens självbestämmande och möjlighet till utveckling.
- Utanförskap i samband med funktionsnedsättning.
- Olika verksamheter, däribland anpassad skola och andra anpassade utbildningar.
- Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), individuell plan och god man.
- Faktorer i den inre och yttre miljön som underlättar människors möjligheter till ett aktivt deltagande i samhället.
- Metoder för reflektion över egna och arbetslagets arbetsmetoder samt kommunikation och professionellt förhållningssätt.
- Hur normer, värderingar och synsätt genom historien har påverkat dagens insatser från samhället inom funktionshinderområdet i Sverige.
- Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland FN:s konvention om barnets rättigheter och FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning samt de intentioner som finns bakom lagarna.