Funktionsförmåga och funktionsnedsättning - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fysiska, psykiska, sociala, neuropsykiatriska och intellektuella funktionsnedsättningars påverkan på barns och ungas utveckling.
  • Identitetsutveckling och hur självbilden kan påverkas vid funktionsnedsättning.
  • Bemötande och hantering av problematiken runt sexualitet och relationer.
  • Olika specialpedagogiska hjälpmedel inom området.
  • Pedagogiska arbetssätt, metoder och förhållningssätt som främjar individens självbestämmande och möjlighet till utveckling.
  • Utanförskap i samband med funktionsnedsättning.
  • Olika verksamheter, däribland anpassad skola och andra anpassade utbildningar.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), individuell plan och god man.
  • Faktorer i den inre och yttre miljön som underlättar människors möjligheter till ett aktivt deltagande i samhället.
  • Metoder för reflektion över egna och arbetslagets arbetsmetoder samt kommunikation och professionellt förhållningssätt.
  • Hur normer, värderingar och synsätt genom historien har påverkat dagens insatser från samhället inom funktionshinderområdet i Sverige.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland FN:s konvention om barnets rättigheter och FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning samt de intentioner som finns bakom lagarna.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv.

Eleven använder alternativa kommunikationsvägar, hjälpmedel och teknologi på ett individanpassat, inkluderande och pedagogiskt sätt med viss säkerhet.

Eleven genomför med viss skicklighet olika insatser för att skapa goda levnadsvillkor för människor med funktionsnedsättningar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om de normer och värderingar som har påverkat samhällsinsatser genom historien. Dessutom för eleven enkla resonemang om hur synen på funktionsnedsättningar har förändrats över tid.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv.

Eleven använder alternativa kommunikationsvägar, hjälpmedel och teknologi på ett individanpassat, inkluderande och pedagogiskt sätt med säkerhet.

Eleven genomför med god skicklighet olika insatser för att skapa goda levnadsvillkor för människor med funktionsnedsättningar.

Eleven visar goda kunskaper om de normer och värderingar som har påverkat samhällsinsatser genom historien. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om hur synen på funktionsnedsättningar har förändrats över tid.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv.

Eleven använder alternativa kommunikationsvägar, hjälpmedel och teknologi på ett individanpassat, inkluderande och pedagogiskt sätt med god säkerhet.

Eleven genomför med mycket god skicklighet olika insatser för att skapa goda levnadsvillkor för människor med funktionsnedsättningar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om de normer och värderingar som har påverkat samhällsinsatser genom historien. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om hur synen på funktionsnedsättningar har förändrats över tid.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.

Nivå 1

FUNK1000X 100 poäng

Nivå 2

FUNK2000X 100 poäng