Funktionsförmåga och funktionsnedsättning - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet funktionsförmåga och funktionsnedsättning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Centrala begrepp inom området.
  • Fysiska, psykiska, sociala, neuropsykiatriska och intellektuella funktionsnedsättningar.
  • Konsekvenser i vardagen och i den dagliga livsföringen samt hur dessa påverkar livsvillkoren hos personer med funktionsnedsättningar.
  • Sexualitet och relationer.
  • Hur samspel kan främjas genom olika sätt att kommunicera, till exempel med hjälp av sinnesstimulering, tecken, föremål och bilder.
  • Pedagogiska arbetssätt och välfärdsteknologi som främjar delaktighet och självbestämmande.
  • Olika verksamheter, däribland daglig verksamhet.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde utifrån biståndsbedömning.
  • Bemötande utifrån ett etiskt och inkluderande förhållningssätt.
  • Förebyggande arbete och rutiner för hantering av hot- och våldssituationer.
  • Hur normer och värderingar genom historien har påverkat synen på personer med funktionsnedsättning i Sverige.
  • Relevanta delar av socialtjänstlagen kopplat till verksamhetsområdet och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv.

Eleven använder alternativa kommunikationsvägar, hjälpmedel och teknologi på ett individanpassat, inkluderande och pedagogiskt sätt med viss säkerhet.

Eleven genomför med viss skicklighet olika insatser för att skapa goda levnadsvillkor för människor med funktionsnedsättningar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om de normer och värderingar som har påverkat samhällsinsatser genom historien. Dessutom för eleven enkla resonemang om hur synen på funktionsnedsättningar har förändrats över tid.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv.

Eleven använder alternativa kommunikationsvägar, hjälpmedel och teknologi på ett individanpassat, inkluderande och pedagogiskt sätt med säkerhet.

Eleven genomför med god skicklighet olika insatser för att skapa goda levnadsvillkor för människor med funktionsnedsättningar.

Eleven visar goda kunskaper om de normer och värderingar som har påverkat samhällsinsatser genom historien. Dessutom för eleven utvecklade resonemang om hur synen på funktionsnedsättningar har förändrats över tid.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om funktionsnedsättningar och deras konsekvenser för människors liv.

Eleven använder alternativa kommunikationsvägar, hjälpmedel och teknologi på ett individanpassat, inkluderande och pedagogiskt sätt med god säkerhet.

Eleven genomför med mycket god skicklighet olika insatser för att skapa goda levnadsvillkor för människor med funktionsnedsättningar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om de normer och värderingar som har påverkat samhällsinsatser genom historien. Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om hur synen på funktionsnedsättningar har förändrats över tid.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.

Nivå 1

FUNK1000X 100 poäng

Nivå 2

FUNK2000X 100 poäng