Gränssnittsdesign behandlar interaktionen mellan människa och digital teknik samt designaspekterna i utvecklingen av användbara, tillgängliga och estetiskt tilltalande gränssnitt. Ämnet gränssnittsdesign behandlar metoder för att skapa en positiv och inkluderande användarupplevelse till nytta för både individer och samhället i stort.
Undervisningen i ämnet gränssnittsdesign ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om principerna bakom olika gränssnitt. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att skapa användbara, estetiskt tilltalande och tillgängliga användargränssnitt för interaktion med exempelvis webbplatser, mjukvaruapplikationer eller inbyggda system. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om formspråk och de element som ett gränssnitt utgörs av samt om hur grafik och ljud anpassas inom gränssnittsutveckling. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda terminologi inom området. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om de lagar och andra bestämmelser samt principer en gränssnittsdesigner behöver förhålla sig till.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i projektmetodik för gränssnittsdesign, från förstudie och målbeskrivning till färdig prototyp och stilguide. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att använda metoder för användbarhetstestning.
Undervisningen ska betona ett problemlösande arbetssätt där eleverna får möjlighet att omsätta sina kunskaper till omdömesgilla och praktiska handlingar med utgångspunkt i verklighetsnära situationer. Vidare ska undervisningen lämna utrymme för diskussion om och reflektion över frågor om hur användbarhet och tillgänglighet utformas i gränssnitt.
Undervisningen i ämnet gränssnittsdesign ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera projekt med utformning av användargränssnitt utifrån användares behov och förutsättningar.
- Förmåga att utifrån tekniska förutsättningar skapa en estetiskt tilltalande och målgruppsanpassad design av gränssnitt.
- Kunskaper om hur grafik och ljud anpassas inom gränssnittsutveckling.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området och hur de påverkar utformningen av digitala system.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven planerar och genomför med viss skicklighet gränssnittsprojekt anpassade utifrån användare och gör enkla utvärderingar.
Eleven utgår från principer för användbarhet och skapar med viss skicklighet en estetiskt tilltalande och målgruppsanpassad design av gränssnitt.
Eleven visar godtagbara kunskaper om hur grafik och ljud anpassas för layout av gränssnitt.
Eleven resonerar översiktligt om hur principer, lagar och andra bestämmelser påverkar utformningen av digitala system.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven planerar och genomför med god skicklighet gränssnittsprojekt anpassade utifrån användare och gör genomarbetade utvärderingar.
Eleven utgår från principer för användbarhet och skapar med god skicklighet en estetiskt tilltalande och målgruppsanpassad design av gränssnitt.
Eleven visar goda kunskaper om hur grafik och ljud anpassas för layout av gränssnitt.
Eleven resonerar utförligt om hur principer, lagar och andra bestämmelser påverkar utformningen av digitala system.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven planerar och genomför med mycket god skicklighet gränssnittsprojekt anpassade utifrån användare och gör väl genomarbetade utvärderingar.
Eleven utgår från principer för användbarhet och skapar med mycket god skicklighet en estetiskt tilltalande och målgruppsanpassad design av gränssnitt.
Eleven visar mycket goda kunskaper om hur grafik och ljud anpassas för layout av gränssnitt.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat om hur principer, lagar och andra bestämmelser påverkar utformningen av digitala system.