Gränssnittsdesign - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet gränssnittsdesign på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Process

  • Utvecklingsprocessen för ett gränssnitts olika delar, däribland idégenerering, skisser, återkoppling till beställare, prototyp, testning, dokumentation och överlämnande för implementering.
  • Förstudier och kravformulering utifrån kundönskemål, identifikation av målgrupper och typanvändare.
  • Tekniska förutsättningar kopplat till utveckling av ett gränssnitt samt formulering av målsättningar och framgångskriterier.
  • Val av lämpliga verktyg och prototyper.

Användbarhet

  • Krav på ett inkluderande gränssnitt. Riktlinjer, principer, tekniker och testning för tillgänglighet.
  • Utveckling av gränssnitt utifrån människans förutsättningar och begränsningar vid interaktion med komplexa system.
  • Informationsarkitektur, testning och principer för användbarhet inom valt område.

Design

  • Gränssnittselement inom valt område och hur gränssnittet anpassas utifrån olika enheter och olika tillämpningsområden.
  • Produktion, redigering och anpassning av grafik till ett gränssnitt, till exempel 3D-modellering eller virtuella miljöer.
  • Kreativt skapande av gränssnitt utifrån principer för layout.

Lagar

  • Utformning av digitala system i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och genomför med viss skicklighet gränssnittsprojekt anpassade utifrån användare och gör enkla utvärderingar.

Eleven utgår från principer för användbarhet och skapar med viss skicklighet en estetiskt tilltalande och målgruppsanpassad design av gränssnitt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur grafik och ljud anpassas för layout av gränssnitt.

Eleven resonerar översiktligt om hur principer, lagar och andra bestämmelser påverkar utformningen av digitala system.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och genomför med god skicklighet gränssnittsprojekt anpassade utifrån användare och gör genomarbetade utvärderingar.

Eleven utgår från principer för användbarhet och skapar med god skicklighet en estetiskt tilltalande och målgruppsanpassad design av gränssnitt.

Eleven visar goda kunskaper om hur grafik och ljud anpassas för layout av gränssnitt.

Eleven resonerar utförligt om hur principer, lagar och andra bestämmelser påverkar utformningen av digitala system.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och genomför med mycket god skicklighet gränssnittsprojekt anpassade utifrån användare och gör väl genomarbetade utvärderingar.

Eleven utgår från principer för användbarhet och skapar med mycket god skicklighet en estetiskt tilltalande och målgruppsanpassad design av gränssnitt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur grafik och ljud anpassas för layout av gränssnitt.

Eleven resonerar utförligt och nyanserat om hur principer, lagar och andra bestämmelser påverkar utformningen av digitala system.

Nivå 1

GRAN1000X 100 poäng

Nivå 2

GRAN2000X 100 poäng