Hållbar turism är en gemensam utmaning för hela världen eftersom både privatpersoners och företags behov av tjänster inom turismnäringen växer och blir mer varierande. Ämnet hållbar turism omfattar hur olika turismverksamheter och den enskilde resenären kan verka för ett ansvarsfullt och hållbart resande i en växande turismnäring.
Undervisningen i ämnet hållbar turism ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om ekoturism och hållbar turismutveckling. Eleverna ska i undervisningen ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om certifieringssystem och märkningar för en hållbar, säker och ansvarsfull turismnäring. Undervisningen ska också belysa frågor som rör företagens ansvar för mänskliga rättigheter, ekonomiska, sociala, miljömässiga och kulturella förhållanden samt etiska förhållningssätt.
Förväntningarna på nya upplevelser inom turism förändras hela tiden och nya krav ställs på ett medvetet och ansvarsfullt resande. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar turism kan utvecklas både internationellt och nationellt. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur turism påverkar länder samt hur expansion av turism kan leda till att socioekonomisk ojämlikhet förstärks och att ekosystem och miljö skadas. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur turism kan stimulera till en positiv utveckling som lokalbefolkningen själva kan styra och påverka i högre utsträckning.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av ett medvetet resande och hur turismföretagen kan möta behovet av att förena lönsamhet, miljöhänsyn och socialt engagemang. Genom undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att söka, sortera, granska och värdera information om turism och hållbarhet. Eleverna ska i undervisningen även ges möjlighet att utveckla förmåga att problematisera och ta ställning i etiska dilemman som kan uppstå i relation till hållbarhetsfrågor inom turism.
Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och lust till fortsatt lärande inom hållbar turism. Genom praktiska övningar i verklighetstrogen miljö ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina kunskaper inom hållbar turism utifrån ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
Undervisningen i ämnet hållbar turism ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om ekoturism och hållbar turismutveckling.
- Kunskaper om nationella och internationella överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser som gäller hållbarhet inom turismnäringen.
- Förmåga att problematisera turismen i relation till hållbarhetsfrågor.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver ekoturism översiktligt och för enkla resonemang om hållbar utveckling inom turismnäringen.
Eleven visar godtagbara kunskaper om nationella och internationella överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser som gäller hållbarhet inom turismnäringen.
Eleven för enkla resonemang om relationen mellan turism och hållbar utveckling.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver ekoturism utförligt och för utvecklade resonemang om hållbar utveckling inom turismnäringen.
Eleven visar goda kunskaper om nationella och internationella överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser som gäller hållbarhet inom turismnäringen.
Eleven för utvecklade resonemang om relationen mellan turism och hållbar utveckling.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver ekoturism utförligt och nyanserat och för välutvecklade resonemang om hållbar utveckling inom turismnäringen.
Eleven visar mycket goda kunskaper om nationella och internationella överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser som gäller hållbarhet inom turismnäringen.
Eleven för utvecklade och nyanserade resonemang om relationen mellan turism och hållbar utveckling.