Undervisningen i ämnet handel på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
- Hur konsumtionstrender påverkas av ekonomiska, kulturella, psykologiska och sociala faktorer både ur ett nutida och framtida perspektiv med särskilt fokus på handels- och tjänstesektorns digitala transformation.
- Fördjupning i produkt- och konsumentkunskap samt miljöfrågor och relevanta produktmärkningar inom handels- och tjänstesektorn.
- Distributionssystem, produkt- och konsumentkunskap samt logistikens roll i ett handelsföretag.
- Värdeskapande i distributionskedjan.
- Metoder för att utforma affärsidéer, affärsmål och affärsstrategier utifrån analys av marknad, målgrupp och kundbehov. Ett företags förutsättningar med hänsyn till hållbart företagande.
- Metoder för strukturerad kartläggning och analys av den omvärld ett företag verkar i samt hur ett företag kan påverkas av förändrade förutsättningar.
- Olika organisationsformer, till exempel funktions-, divisions-, matris-, nätverks- och projektorganisation samt hur dessa kan bidra till att nå uppsatta mål.
- Metoder för att utveckla självledarskap genom att formulera mål, planera och prioritera samt att hantera stress. Strategier för att skapa motivation och drivkraft hos sig själv och andra.
- Fördjupning om lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel arbetsrätt och arbetsmiljö i olika delar av världen.
- Praktisk butiksdrift, däribland schemaläggning, varumottagning samt organisering av det dagliga arbetet i butik med stöd av tekniska hjälpmedel.
- Säkerhet och risker i handels- och tjänstesektorn. Förebyggande arbete för att skapa en god och säker arbetsmiljö. Ledares och anställdas roll i säkerhetsarbetet.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
- Metoder för affärsmässiga riskbedömningar utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
- Centrala nyckeltal för ett handelsföretag, däribland bruttomarginal, lageromsättningshastighet och likviditet.