Handel - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet handel på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hur konsumtionstrender påverkas av ekonomiska, kulturella, psykologiska och sociala faktorer både ur ett nutida och framtida perspektiv med särskilt fokus på handels- och tjänstesektorns digitala transformation.
  • Fördjupning i produkt- och konsumentkunskap samt miljöfrågor och relevanta produktmärkningar inom handels- och tjänstesektorn.
  • Distributionssystem, produkt- och konsumentkunskap samt logistikens roll i ett handelsföretag.
  • Värdeskapande i distributionskedjan.
  • Metoder för att utforma affärsidéer, affärsmål och affärsstrategier utifrån analys av marknad, målgrupp och kundbehov. Ett företags förutsättningar med hänsyn till hållbart företagande.
  • Metoder för strukturerad kartläggning och analys av den omvärld ett företag verkar i samt hur ett företag kan påverkas av förändrade förutsättningar.
  • Olika organisationsformer, till exempel funktions-, divisions-, matris-, nätverks- och projektorganisation samt hur dessa kan bidra till att nå uppsatta mål.
  • Metoder för att utveckla självledarskap genom att formulera mål, planera och prioritera samt att hantera stress. Strategier för att skapa motivation och drivkraft hos sig själv och andra.
  • Fördjupning om lagar och andra bestämmelser inom området, till exempel arbetsrätt och arbetsmiljö i olika delar av världen.
  • Praktisk butiksdrift, däribland schemaläggning, varumottagning samt organisering av det dagliga arbetet i butik med stöd av tekniska hjälpmedel.
  • Säkerhet och risker i handels- och tjänstesektorn. Förebyggande arbete för att skapa en god och säker arbetsmiljö. Ledares och anställdas roll i säkerhetsarbetet.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Metoder för affärsmässiga riskbedömningar utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
  • Centrala nyckeltal för ett handelsföretag, däribland bruttomarginal, lageromsättningshastighet och likviditet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om handels- och tjänstesektorn samt dess utveckling och yrkesroller.

Eleven redogör på ett översiktligt sätt för affärsutveckling, organisationsfrågor, ledarskap och entreprenörskap inom handels- och tjänstesektorn.

Eleven planerar, organiserar och utför arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn med godtagbart resultat. Dessutom arbetar eleven på ett säkert och hållbart sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utför enkla ekonomiska beräkningar och gör riskbedömningar inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om handels- och tjänstesektorn samt dess utveckling och yrkesroller.

Eleven redogör på ett utförligt sätt för affärsutveckling, organisationsfrågor, ledarskap och entreprenörskap inom handels- och tjänstesektorn.

Eleven planerar, organiserar och utför arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn med gott resultat. Dessutom arbetar eleven på ett säkert och hållbart sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utför relativt komplexa ekonomiska beräkningar och gör riskbedömningar inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om handels- och tjänstesektorn samt dess utveckling och yrkesroller.

Eleven redogör på ett utförligt och nyanserat sätt för affärsutveckling, organisationsfrågor, ledarskap och entreprenörskap inom handels- och tjänstesektorn.

Eleven planerar, organiserar och utför arbetsuppgifter inom handels- och tjänstesektorn med mycket gott resultat. Dessutom arbetar eleven på ett säkert och hållbart sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven utför komplexa ekonomiska beräkningar och gör riskbedömningar inom området.

Nivå 1

HAND1000X 100 poäng

Nivå 2

HAND2000X 100 poäng

Nivå 3

HAND3000X 100 poäng