Ämnet handledning i vård och omsorg har sin vetenskapliga grund i pedagogik, vårdvetenskap och psykologi. Ämnet behandlar handledning inom hälso- och sjukvård samt mötet och relationen mellan patient eller brukare och personal.
Undervisningen i ämnet handledning i vård och omsorg ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om handledning, dess process och betydelse inom vård och omsorg samt om yrkesroller och metoder vid handledning. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla pedagogisk och kommunikativ förmåga. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att avgöra vilken vägledning som krävs i olika vård- och omsorgssituationer. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur människan samspelar med sin omgivning. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar intresse för hur andra människor tänker och agerar.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera, genomföra och dokumentera handledning på ett pedagogiskt, jämställt och yrkesetiskt sätt. Genom medverkan i olika verksamheter ska eleverna ges möjlighet till inblick i och erfarenhet av olika pedagogiska sammanhang. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att praktiskt tillämpa kunskaper om handledning. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att följa upp och utvärdera handledningen samt utveckla förståelse av kvalitetsarbetets betydelse för utveckling och ökad kvalitet i handledningsprocessen.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att reflektera över och diskutera egna och andras handlingar och attityder. Vidare ska användning av it för information, dokumentation och kommunikation inom verksamheten ingå i undervisningen.
Undervisningen i ämnet handledning i vård och omsorg ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om pedagogik och handledning inom vård och omsorg.
- Förmåga att använda kommunikation och samtalsmetodik som verktyg vid handledning.
- Förmåga att planera, genomföra och dokumentera uppgifter inom handledning.
- Förmåga att arbeta med kvalitetsarbete i syfte att kontinuerligt utveckla handledningsprocessen inom vård och omsorg.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om handledningsprocessens olika delar samt rollen som pedagog och handledare.
Eleven kommunicerar och interagerar med viss säkerhet med andra samt använder på ett godtagbart sätt samtalsmetodik som verktyg vid handledning.
Eleven planerar och genomför handledningsuppgifter med godtagbart resultat. Dessutom dokumenterar eleven arbetet på ett enkelt sätt.
Eleven bedriver systematiskt kvalitetsarbete gällande handledningsprocessen med godtagbart resultat samt gör enkla tolkningar av kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om handledningsprocessens olika delar samt rollen som pedagog och handledare.
Eleven kommunicerar och interagerar med säkerhet med andra samt använder på ett gott sätt samtalsmetodik som verktyg vid handledning.
Eleven planerar och genomför handledningsuppgifter med gott resultat. Dessutom dokumenterar eleven arbetet på ett utvecklat sätt.
Eleven bedriver systematiskt kvalitetsarbete gällande handledningsprocessen med gott resultat samt gör utvecklade tolkningar av kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om handledningsprocessens olika delar samt rollen som pedagog och handledare.
Eleven kommunicerar och interagerar med god säkerhet med andra samt använder på ett mycket gott sätt samtalsmetodik som verktyg vid handledning.
Eleven planerar och genomför handledningsuppgifter med mycket gott resultat. Dessutom dokumenterar eleven arbetet på ett välutvecklat sätt.
Eleven bedriver systematiskt kvalitetsarbete gällande handledningsprocessen med mycket gott resultat samt gör välutvecklade tolkningar av kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.