Handledning i vård och omsorg - Nivå 1

50 poäng

Undervisningen i ämnet handledning i vård och omsorg på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Handledningen och dess process.
  • Den egna yrkesrollen samt rollen som handledare och pedagog.
  • Pedagogiska metoder vid handledning.
  • Vikten av underlag för att kunna ge ett rättvist omdöme.
  • Samverkan mellan skola och verksamhet.
  • Kommunikationens och samtalsmetodikens grunder och betydelse, till exempel mellan patient, brukare, närstående, studerande och olika yrkesgrupper.
  • Hur kommunikation och samtalsmetodik kan användas för att uppfatta och tolka olika mottagares behov.
  • Språkets och kulturella förutsättningars betydelse i handledningsprocessen.
  • Hur återkoppling genom lärande- och bedömningssamtal kan genomföras samt hur lärandet kan medvetandegöras.
  • Motivering, planering, genomförande och dokumentation av handledning.
  • Genomförande av kontinuerliga reflektionssamtal med berörda parter.
  • Genomgång av verksamhetens mål, normer och värderingar samt information om rutiner säkerhetsfrågor och arbetsmiljö.
  • Systematiskt kvalitetsarbete.
  • Uppföljning från målgrupperna studerande, patienter, brukare och närstående.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om handledningsprocessens olika delar samt rollen som pedagog och handledare.

Eleven kommunicerar och interagerar med viss säkerhet med andra samt använder på ett godtagbart sätt samtalsmetodik som verktyg vid handledning.

Eleven planerar och genomför handledningsuppgifter med godtagbart resultat. Dessutom dokumenterar eleven arbetet på ett enkelt sätt.

Eleven bedriver systematiskt kvalitetsarbete gällande handledningsprocessen med godtagbart resultat samt gör enkla tolkningar av kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om handledningsprocessens olika delar samt rollen som pedagog och handledare.

Eleven kommunicerar och interagerar med säkerhet med andra samt använder på ett gott sätt samtalsmetodik som verktyg vid handledning.

Eleven planerar och genomför handledningsuppgifter med gott resultat. Dessutom dokumenterar eleven arbetet på ett utvecklat sätt.

Eleven bedriver systematiskt kvalitetsarbete gällande handledningsprocessen med gott resultat samt gör utvecklade tolkningar av kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om handledningsprocessens olika delar samt rollen som pedagog och handledare.

Eleven kommunicerar och interagerar med god säkerhet med andra samt använder på ett mycket gott sätt samtalsmetodik som verktyg vid handledning.

Eleven planerar och genomför handledningsuppgifter med mycket gott resultat. Dessutom dokumenterar eleven arbetet på ett välutvecklat sätt.

Eleven bedriver systematiskt kvalitetsarbete gällande handledningsprocessen med mycket gott resultat samt gör välutvecklade tolkningar av kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.

Nivå 1

HANL1000X 50 poäng

Nivå 2

HANL2000X 50 poäng