Undervisningen i ämnet handledning i vård och omsorg på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
- Innebörden av olika begrepp och teorier inom området handledning och pedagogik.
- Olika handledningsmodeller och deras användningsområden.
- Handledningsprocessen, däribland självreflektion över rollen som handledare och frågor om elevers olika förutsättningar.
- Valideringsprocessen och valideringshandledarrollen.
- Samverkan mellan skola och verksamhet för gemensam kompetensutveckling inom handledning.
- Kommunikationens påverkan och betydelse, till exempel vid konflikthantering och reflektionssamtal.
- Hur kommunikation och samtalsmetodik kan användas för att uppfatta och tolka olika mottagares förutsättningar och behov.
- Språkets och kulturella förutsättningars betydelse i handledningsprocessen.
- Olika samtalsmetoders och samtalssituationers betydelse för ett ömsesidigt och gott resultat.
- Motivering, planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av handledning.
- Genomförande av kontinuerliga reflektionssamtal samt bedömningssamtal med berörda parter.
- Genomgång av verksamhetens mål, normer och värderingar samt information om och utveckling av rutiner, säkerhetsfrågor och arbetsmiljö för systematiskt kvalitetsarbete.
- Uppföljning och tillvarandetagande av utvecklingsbehov från olika målgrupper, till exempel studerande, patienter, brukare, närstående och yrkesgrupper inom verksamheten.