Handledning i vård och omsorg - Nivå 2

50 poäng

Undervisningen i ämnet handledning i vård och omsorg på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Innebörden av olika begrepp och teorier inom området handledning och pedagogik.
  • Olika handledningsmodeller och deras användningsområden.
  • Handledningsprocessen, däribland självreflektion över rollen som handledare och frågor om elevers olika förutsättningar.
  • Valideringsprocessen och valideringshandledarrollen.
  • Samverkan mellan skola och verksamhet för gemensam kompetensutveckling inom handledning.
  • Kommunikationens påverkan och betydelse, till exempel vid konflikthantering och reflektionssamtal.
  • Hur kommunikation och samtalsmetodik kan användas för att uppfatta och tolka olika mottagares förutsättningar och behov.
  • Språkets och kulturella förutsättningars betydelse i handledningsprocessen.
  • Olika samtalsmetoders och samtalssituationers betydelse för ett ömsesidigt och gott resultat.
  • Motivering, planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av handledning.
  • Genomförande av kontinuerliga reflektionssamtal samt bedömningssamtal med berörda parter.
  • Genomgång av verksamhetens mål, normer och värderingar samt information om och utveckling av rutiner, säkerhetsfrågor och arbetsmiljö för systematiskt kvalitetsarbete.
  • Uppföljning och tillvarandetagande av utvecklingsbehov från olika målgrupper, till exempel studerande, patienter, brukare, närstående och yrkesgrupper inom verksamheten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om handledningsprocessens olika delar samt rollen som pedagog och handledare.

Eleven kommunicerar och interagerar med viss säkerhet med andra samt använder på ett godtagbart sätt samtalsmetodik som verktyg vid handledning.

Eleven planerar och genomför handledningsuppgifter med godtagbart resultat. Dessutom dokumenterar eleven arbetet på ett enkelt sätt.

Eleven bedriver systematiskt kvalitetsarbete gällande handledningsprocessen med godtagbart resultat samt gör enkla tolkningar av kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om handledningsprocessens olika delar samt rollen som pedagog och handledare.

Eleven kommunicerar och interagerar med säkerhet med andra samt använder på ett gott sätt samtalsmetodik som verktyg vid handledning.

Eleven planerar och genomför handledningsuppgifter med gott resultat. Dessutom dokumenterar eleven arbetet på ett utvecklat sätt.

Eleven bedriver systematiskt kvalitetsarbete gällande handledningsprocessen med gott resultat samt gör utvecklade tolkningar av kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om handledningsprocessens olika delar samt rollen som pedagog och handledare.

Eleven kommunicerar och interagerar med god säkerhet med andra samt använder på ett mycket gott sätt samtalsmetodik som verktyg vid handledning.

Eleven planerar och genomför handledningsuppgifter med mycket gott resultat. Dessutom dokumenterar eleven arbetet på ett välutvecklat sätt.

Eleven bedriver systematiskt kvalitetsarbete gällande handledningsprocessen med mycket gott resultat samt gör välutvecklade tolkningar av kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare.

Nivå 1

HANL1000X 50 poäng

Nivå 2

HANL2000X 50 poäng