Hundar används i många sammanhang, som brukshundar, tjänstehundar och sällskapsdjur. Ämnet hundkunskap behandlar skötsel av och samspel med hundar samt skötsel av anläggningar och utrustning. Dessutom behandlas djuretik samt lagar och andra bestämmelser som reglerar hundhållning.
Undervisningen i ämnet hundkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra yrkesmässigt arbete med hundar. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika hundraser och deras egenskaper. Den ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur hundar används för olika ändamål och om olika verksamheter inom hundhållning. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hundars biologi, utveckling, behov och beteende samt förmåga att sköta och hantera hundar på ett säkert sätt och med utgångspunkt i djurets välfärd. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att ta ansvar och följa fasta rutiner i arbete med hundar. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att samspela med hundar samt att fostra och träna hundar mot specifika mål. I detta ingår kunskaper om olika inlärningsmetoder med utgångspunkt i en etologisk förståelse. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att instruera och handleda hundägare och hundförare.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att hantera och vårda utrustning samt att sköta och underhålla vistelsemiljöer och anläggningar. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att främja god hälsa hos hundar och förebygga skador och sjukdomar hos hundar. Eleverna ska också ges möjlighet att diskutera och ta ställning i etiska frågor som rör hundhållning, avel och djurvälfärd. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med arbete med hundar. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta ergonomiskt med hundar och utrustning.
Praktiska övningar med hundar av olika raser och i olika miljöer ska ingå i undervisningen. Genom övningarna ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att förebygga, identifiera och hantera beteendeproblem hos hundar.
Undervisningen i ämnet hundkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika hundraser och deras egenskaper, om användning av hundar samt om avel.
- Kunskaper om hundars biologi, näringsbehov och beteenden.
- Förmåga att planera arbetsuppgifter samt att sköta och hantera hundar med utgångspunkt i djurets välfärd.
- Förmåga att fostra och träna hundar av olika raser för olika uppgifter samt att handleda hundägare och hundförare.
- Förmåga att arbeta hållbart och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör hundhållning.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för olika rasers utseende och egenskaper. Eleven beskriver på ett godtagbart sätt olika verksamhetsområden för olika typer av hundar. Eleven redogör översiktligt för olika metoder för avel och uppfödning av hundar.
Eleven visar godtagbara kunskaper om hundars anatomi och fysiologi samt om hundars näringsbehov och anpassning av foder. Eleven redogör översiktligt för hundars mentala egenskaper. Eleven observerar hundar och identifierar med viss säkerhet tecken på normalt och avvikande beteende.
Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter i hundstallar. I planeringen bedömer eleven med viss säkerhet när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar hundar med utgångspunkt i djurets välfärd och vidtar med viss säkerhet förebyggande hälsovårdsåtgärder.
Eleven planerar och utför med viss säkerhet fostran och träning av hundar av olika raser för olika uppgifter samt handleder hundägare och hundförare. I arbetet bemöter och hanterar eleven vanliga hundbeteenden med delvis anpassade strategier.
Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för olika rasers utseende och egenskaper. Eleven beskriver på ett utvecklat sätt olika verksamhetsområden för olika typer av hundar. Eleven redogör utförligt för olika metoder för avel och uppfödning av hundar.
Eleven visar goda kunskaper om hundars anatomi och fysiologi samt om hundars näringsbehov och anpassning av foder. Eleven redogör utförligt för hundars mentala egenskaper. Eleven observerar hundar och identifierar med säkerhet tecken på normalt och avvikande beteende.
Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter i hundstallar. I planeringen bedömer eleven med säkerhet när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar hundar med utgångspunkt i djurets välfärd och vidtar med säkerhet förebyggande hälsovårdsåtgärder.
Eleven planerar och utför med säkerhet fostran och träning av hundar av olika raser för olika uppgifter samt handleder hundägare och hundförare. I arbetet bemöter och hanterar eleven vanliga hundbeteenden med väl anpassade strategier.
Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika rasers utseende och egenskaper. Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt olika verksamhetsområden för olika typer av hundar. Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika metoder för avel och uppfödning av hundar.
Eleven visar mycket goda kunskaper om hundars anatomi och fysiologi samt om hundars näringsbehov och anpassning av foder. Eleven redogör utförligt och nyanserat för hundars mentala egenskaper. Eleven observerar hundar och identifierar med god säkerhet tecken på normalt och avvikande beteende.
Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter i hundstallar. I planeringen bedömer eleven med god säkerhet när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar hundar med utgångspunkt i djurets välfärd och vidtar med god säkerhet förebyggande hälsovårdsåtgärder.
Eleven planerar och utför med god säkerhet fostran och träning av hundar av olika raser för olika uppgifter samt handleder hundägare och hundförare. I arbetet bemöter och hanterar eleven vanliga hundbeteenden med mycket väl anpassade strategier.
Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.