Hundkunskap - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet hundkunskap på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Rasspecifika exteriöra överdrifter och andra hälsoproblem, samt förebyggande friskvårdande åtgärder.
  • Användning av hundar samt utbildningsgång för olika typer av hundar och kvalitetssäkring.
  • Olika hundorganisationer och deras verksamheter.
  • Avelsplanering, avelsstrategier och avelsorganisation.
  • Hundars anatomi och fysiologi. Sinnesorganens funktion och deras betydelse för hundens välfärd.
  • Foderberäkning och utfodringsstrategier vid olika situationer, till exempel vid sjukdom eller övervikt.
  • Hundars mentala egenskaper samt hur dessa framträder hos olika individer och raser.

Arbetsuppgifter

  • Yrkesmässigt arbete med skötsel av hundar och anläggningar inom olika verksamheter samt planering och utvärdering av arbetet.
  • Hygienrutiner i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Dokumentation och uppföljning av hundars hälsa med användning av relevanta begrepp.
  • Djurvälfärd samt etiska bedömningar i samband med avel och uppfödning.
  • Utbildning, fostran och träning av hundar av olika raser och i olika åldrar.
  • Användning av begrepp och uttryck i samband med träning av hundar.
  • Träning av hundar mot uppsatta mål.
  • Olika inlärningsmetoder samt teorier om hundars inlärning.
  • Analys av hundindividen och individuell anpassning av inlärningsmetoder.
  • Beteendeproblem och problemlösning samt handledning av hundägare och hundförare.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Riskbedömning och riskförebyggande arbete i samband med hantering av hundar.
  • Ergonomi och arbetsmiljöfrågor samband med aktuella arbetsuppgifter, däribland ljuddämpande åtgärder i hundmiljöer.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör yrkesmässigt arbete med hundar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika rasers utseende och egenskaper. Eleven beskriver på ett godtagbart sätt olika verksamhetsområden för olika typer av hundar. Eleven redogör översiktligt för olika metoder för avel och uppfödning av hundar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hundars anatomi och fysiologi samt om hundars näringsbehov och anpassning av foder. Eleven redogör översiktligt för hundars mentala egenskaper. Eleven observerar hundar och identifierar med viss säkerhet tecken på normalt och avvikande beteende.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter i hundstallar. I planeringen bedömer eleven med viss säkerhet när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar hundar med utgångspunkt i djurets välfärd och vidtar med viss säkerhet förebyggande hälsovårdsåtgärder.

Eleven planerar och utför med viss säkerhet fostran och träning av hundar av olika raser för olika uppgifter samt handleder hundägare och hundförare. I arbetet bemöter och hanterar eleven vanliga hundbeteenden med delvis anpassade strategier.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika rasers utseende och egenskaper. Eleven beskriver på ett utvecklat sätt olika verksamhetsområden för olika typer av hundar. Eleven redogör utförligt för olika metoder för avel och uppfödning av hundar.

Eleven visar goda kunskaper om hundars anatomi och fysiologi samt om hundars näringsbehov och anpassning av foder. Eleven redogör utförligt för hundars mentala egenskaper. Eleven observerar hundar och identifierar med säkerhet tecken på normalt och avvikande beteende.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter i hundstallar. I planeringen bedömer eleven med säkerhet när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar hundar med utgångspunkt i djurets välfärd och vidtar med säkerhet förebyggande hälsovårdsåtgärder.

Eleven planerar och utför med säkerhet fostran och träning av hundar av olika raser för olika uppgifter samt handleder hundägare och hundförare. I arbetet bemöter och hanterar eleven vanliga hundbeteenden med väl anpassade strategier.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika rasers utseende och egenskaper. Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt olika verksamhetsområden för olika typer av hundar. Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika metoder för avel och uppfödning av hundar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hundars anatomi och fysiologi samt om hundars näringsbehov och anpassning av foder. Eleven redogör utförligt och nyanserat för hundars mentala egenskaper. Eleven observerar hundar och identifierar med god säkerhet tecken på normalt och avvikande beteende.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter i hundstallar. I planeringen bedömer eleven med god säkerhet när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar hundar med utgångspunkt i djurets välfärd och vidtar med god säkerhet förebyggande hälsovårdsåtgärder.

Eleven planerar och utför med god säkerhet fostran och träning av hundar av olika raser för olika uppgifter samt handleder hundägare och hundförare. I arbetet bemöter och hanterar eleven vanliga hundbeteenden med mycket väl anpassade strategier.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Nivå 1

HUND1000X 100 poäng

Nivå 2

HUND2000X 200 poäng

Nivå 3

HUND3000X 100 poäng