Hundkunskap - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet hundkunskap på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Olika rasgrupper och deras egenskaper och särskilda behov.
  • Olika verksamhetsområden för olika typer av hundar, till exempel tjänstehundar, brukshundar och sällskapshundar.
  • Avel och uppfödning av hundar för olika användningsområden samt etiska överväganden.
  • Hundars anatomi och fysiologi med fokus på rörelseapparaten.
  • Reproduktionsbiologi hos hundar.
  • Foder, fodrets näringsinnehåll och kvalitet samt specifika foderbehov.
  • Hundars naturliga beteende och mentala egenskaper samt olika beteendeproblem.
  • Vanliga hälsoproblem, skador och sjukdomar samt förebyggande åtgärder.

Arbetsuppgifter

  • Daglig skötsel av hundar, till exempel kloklippning och pälsvård.
  • Hantering av hundar, till exempel i samband med rastning och vid klippning, trimning och bad.
  • Foderberäkning, val av foder och utfodring av hundar.
  • Rutiner för att upptäcka förändringar i hundars beteende som följd av skador och sjukdomar samt åtgärder för sjuka och skadade djur.
  • Hygienrutiner i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Skötsel av djurmiljöer och anläggningar.
  • Användning och vård av utrustning.
  • Djurvälfärd och etiska bedömningar.
  • Utarbetande och genomförande av planer för grundläggande fostran och träning av hundar mot uppsatta mål.
  • Olika inlärningsmetoder vid träning av hundar samt handledning av hundägare eller hundförare.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi och säker hantering av hundar i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Djurskyddslagstiftning och andra bestämmelser som rör hundhållning.
  • Bestämmelser som reglerar utformning och skötsel av anläggningar avsedda för hundhållning samt avel och uppfödning av hundar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika rasers utseende och egenskaper. Eleven beskriver på ett godtagbart sätt olika verksamhetsområden för olika typer av hundar. Eleven redogör översiktligt för olika metoder för avel och uppfödning av hundar.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hundars anatomi och fysiologi samt om hundars näringsbehov och anpassning av foder. Eleven redogör översiktligt för hundars mentala egenskaper. Eleven observerar hundar och identifierar med viss säkerhet tecken på normalt och avvikande beteende.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter i hundstallar. I planeringen bedömer eleven med viss säkerhet när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar hundar med utgångspunkt i djurets välfärd och vidtar med viss säkerhet förebyggande hälsovårdsåtgärder.

Eleven planerar och utför med viss säkerhet fostran och träning av hundar av olika raser för olika uppgifter samt handleder hundägare och hundförare. I arbetet bemöter och hanterar eleven vanliga hundbeteenden med delvis anpassade strategier.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika rasers utseende och egenskaper. Eleven beskriver på ett utvecklat sätt olika verksamhetsområden för olika typer av hundar. Eleven redogör utförligt för olika metoder för avel och uppfödning av hundar.

Eleven visar goda kunskaper om hundars anatomi och fysiologi samt om hundars näringsbehov och anpassning av foder. Eleven redogör utförligt för hundars mentala egenskaper. Eleven observerar hundar och identifierar med säkerhet tecken på normalt och avvikande beteende.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter i hundstallar. I planeringen bedömer eleven med säkerhet när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar hundar med utgångspunkt i djurets välfärd och vidtar med säkerhet förebyggande hälsovårdsåtgärder.

Eleven planerar och utför med säkerhet fostran och träning av hundar av olika raser för olika uppgifter samt handleder hundägare och hundförare. I arbetet bemöter och hanterar eleven vanliga hundbeteenden med väl anpassade strategier.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika rasers utseende och egenskaper. Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt olika verksamhetsområden för olika typer av hundar. Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika metoder för avel och uppfödning av hundar.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hundars anatomi och fysiologi samt om hundars näringsbehov och anpassning av foder. Eleven redogör utförligt och nyanserat för hundars mentala egenskaper. Eleven observerar hundar och identifierar med god säkerhet tecken på normalt och avvikande beteende.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter i hundstallar. I planeringen bedömer eleven med god säkerhet när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar hundar med utgångspunkt i djurets välfärd och vidtar med god säkerhet förebyggande hälsovårdsåtgärder.

Eleven planerar och utför med god säkerhet fostran och träning av hundar av olika raser för olika uppgifter samt handleder hundägare och hundförare. I arbetet bemöter och hanterar eleven vanliga hundbeteenden med mycket väl anpassade strategier.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Nivå 1

HUND1000X 100 poäng

Nivå 2

HUND2000X 200 poäng

Nivå 3

HUND3000X 100 poäng