Ämnet industriell robotteknik behandlar hur robotar fungerar och används i industrin. I ämnet behandlas både hårdvara och mjukvara som används i robotceller. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet industriell robotteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika typer av robotar samt om olika tillämpningar och områden där industrirobotar används. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om hur en robotcell är uppbyggd och hur dess olika delar samverkar med varandra. Genom programmering och felsökning av robotapplikationer ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta systematiskt och problemlösande.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar ingenjörsmässig förmåga att planera och identifiera resurser samt förmåga att genomföra och utvärdera arbete i robotceller. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika begrepp, standarder och metoder inom industriell robotteknik, samt färdigheter i att använda dessa, bland annat genom programmering och driftsättning av robotar med kringutrustning. Undervisningen ska även stimulera elevernas nyfikenhet och lust att vilja veta mer om olika robotapplikationer.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att förebygga och avhjälpa fel i industriella robotiserade system samt att föreslå förbättringar. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda olika former av systemdokumentation samt att arbeta enligt gällande säkerhetsföreskrifter.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur användningen av robotar i industrin har utvecklats över tid. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om industriell robotisering i relation till hållbar utveckling.

Undervisningen ska kombinera teoretiska och praktiska moment samt lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor i samband med robotisering i industrin.

Undervisningen i ämnet industriell robotteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om industrirobotars funktion och konstruktion samt om hur robotar samverkar med kringutrustning.
  • Förmåga att programmera, dokumentera och driftsätta en robotcell i enlighet med gällande säkerhetsföreskrifter.
  • Förmåga att felsöka i en robotcell samt ge förslag till förbättringar.
  • Kunskaper om samband mellan robotisering och hållbar utveckling.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för funktion och konstruktion hos industriella robotapplikationer och för hur robotar samverkar med kringutrustning.

Eleven arbetar säkert samt programmerar, dokumenterar och driftsätter en robotcell med viss skicklighet.

Eleven felsöker och ger förslag på förbättringar i en robotcell med viss säkerhet.

Eleven resonerar övergripande om relationen mellan robotisering och hållbar utveckling.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör på ett utvecklat sätt för funktion och konstruktion hos industriella robotapplikationer och för hur robotar samverkar med kringutrustning.

Eleven arbetar säkert samt programmerar, dokumenterar och driftsätter en robotcell med god skicklighet.

Eleven felsöker och ger förslag på förbättringar i en robotcell med säkerhet.

Eleven resonerar utförligt om relationen mellan robotisering och hållbar utveckling.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för funktion och konstruktion hos industriella robotapplikationer och för hur robotar samverkar med kringutrustning.

Eleven arbetar säkert samt programmerar, dokumenterar och driftsätter en robotcell med mycket god skicklighet.

Eleven felsöker och ger förslag på förbättringar i en robotcell med god säkerhet.

Eleven resonerar utförligt och nyanserat om relationen mellan robotisering och hållbar utveckling.