Ämnet jakt och viltvård behandlar hållbar förvaltning av viltstammar. En strategisk viltförvaltning tar hänsyn till ekologiska såväl som ekonomiska värden och bidrar till ett långsiktigt hållbart skogs- och viltbruk. I ämnet jakt och viltvård behandlas viltvård och förvaltning av vilt samt viltets biologi och livsmiljö. I ämnet behandlas också olika jaktmetoder samt livsmedelshantering och livsmedelshygien.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet jakt och viltvård ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete inom viltvård och viltförvaltning. En hållbar viltförvaltning bygger på förståelse av skogen som ekosystem och samspelet mellan natur och människa. I undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla kunskaper om växter, djur och ekologiska samband i olika biotoper samt om skogens och jordbrukslandskapets olika värden och hur dessa kan samförvaltas och utvecklas.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att inventera viltbestånd samt planera och genomföra viltvårdande åtgärder. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om jaktvapen, ballistik och skytte samt förmåga att genomföra arbetsuppgifter inom jakt och jaktledning på ett yrkesmässigt, etiskt och säkert sätt. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att tillvarata och hantera livsmedel i samband med jakt. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller viltförvaltning och jakt.

Genom fältstudier och ett undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att studera växter och djur samt djurs naturliga beteenden och livsvillkor. Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att tillämpa arbetsmetoder och tekniker i skog och mark.

Undervisningen i ämnet jakt och viltvård ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om djur och växter i olika biotoper samt om viltvård och hållbar viltförvaltning.
  • Förmåga att utföra arbetsuppgifter inom jakt och viltvård på ett ergonomiskt, etiskt och säkert sätt samt att använda och vårda utrustning.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om djur och växter i olika biotoper samt om viltvård och hållbar viltförvaltning. Dessutom redogör eleven översiktligt för skador viltet kan förorsaka samt för hur dessa skador kan förebyggas.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet viltvårdsåtgärder. I planeringen gör eleven enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Dessutom följer eleven instruktioner och genomför arbetsuppgifter inom jakt och viltvård på ett etiskt, ergonomiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är godtagbart.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller jakt och viltvård.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om djur och växter i olika biotoper samt om viltvård och hållbar viltförvaltning. Dessutom redogör eleven utförligt för skador viltet kan förorsaka samt för hur dessa skador kan förebyggas.

Eleven planerar och genomför med säkerhet viltvårdsåtgärder. I planeringen gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Dessutom följer eleven instruktioner och genomför arbetsuppgifter inom jakt och viltvård på ett etiskt, ergonomiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller jakt och viltvård.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om djur och växter i olika biotoper samt om viltvård och hållbar viltförvaltning. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för skador viltet kan förorsaka samt för hur dessa skador kan förebyggas.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet viltvårdsåtgärder. I planeringen gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Dessutom följer eleven instruktioner och genomför arbetsuppgifter inom jakt och viltvård på ett etiskt, ergonomiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är mycket gott.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller jakt och viltvård.