Jakt och viltvård - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet jakt och viltvård på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Hållbar viltförvaltning

  • Svenska viltarter, deras utbredning samt faktorer som påverkar viltstammarnas utveckling.
  • Växtarter och djurarter i olika biotoper samt viltets roll i ekosystemen.
  • Vanliga sjukdomar och skador hos vilt.
  • Viltförvaltningens betydelse för jord- och skogsbruket.

Arbetsuppgifter

  • Viltvårdsplanering och dokumentation innefattande viltinventering, beskrivning av åtgärder samt ekonomiska kalkyler.
  • Genomförande och utvärdering av planerade viltvårdsåtgärder.
  • Jaktledning och arbetsuppgifter i samband med jakt.
  • Jakthundar, lämpliga raser och träning av jakthundar.
  • Användning av tekniska hjälpmedel i samband med jakt och viltvård, däribland utrustning för orientering och kommunikation.
  • Hagel- och kulballistik samt skott och skottverkan.
  • Övningsskytte på fasta och rörliga mål i olika ljus- och väderförhållanden.
  • Tillvaratagande och styckning av vilt samt livsmedelshygien.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Säkerhet i samband med hantering av jaktvapen samt organisatoriska säkerhetsrutiner i samband med jakt.
  • Etiska ställningstaganden i samband med jakt och viltvård.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller jakt och viltvård samt livsmedelshantering.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om djur och växter i olika biotoper samt om viltvård och hållbar viltförvaltning. Dessutom redogör eleven översiktligt för skador viltet kan förorsaka samt för hur dessa skador kan förebyggas.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet viltvårdsåtgärder. I planeringen gör eleven enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Dessutom följer eleven instruktioner och genomför arbetsuppgifter inom jakt och viltvård på ett etiskt, ergonomiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är godtagbart.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller jakt och viltvård.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om djur och växter i olika biotoper samt om viltvård och hållbar viltförvaltning. Dessutom redogör eleven utförligt för skador viltet kan förorsaka samt för hur dessa skador kan förebyggas.

Eleven planerar och genomför med säkerhet viltvårdsåtgärder. I planeringen gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Dessutom följer eleven instruktioner och genomför arbetsuppgifter inom jakt och viltvård på ett etiskt, ergonomiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller jakt och viltvård.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om djur och växter i olika biotoper samt om viltvård och hållbar viltförvaltning. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för skador viltet kan förorsaka samt för hur dessa skador kan förebyggas.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet viltvårdsåtgärder. I planeringen gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Dessutom följer eleven instruktioner och genomför arbetsuppgifter inom jakt och viltvård på ett etiskt, ergonomiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är mycket gott.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller jakt och viltvård.

Nivå 1

JAKT1000X 100 poäng

Nivå 2

JAKT2000X 200 poäng

Nivå 3

JAKT3000X 100 poäng