Jakt och viltvård - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet jakt och viltvård på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Hållbar viltförvaltning

  • Ekologiska samband i olika biotoper, till exempel markfauna, näringsvävar och brandens betydelse för ekosystemen.
  • Svenska samt invasiva viltarter och deras påverkan på ekosystemen.
  • Skogs- och jordbrukets påverkan på viltfaunan.
  • Viltvårdens samspel med biologisk mångfald och hållbar utveckling.
  • Urban viltvård och viltförvaltning.
  • Sjukdomar i viltpopulationer.
  • Bedömning och selektering av individer i viltvårdande syften.
  • Samförvaltning och viltvårdens ekonomiska betydelse för jord-, skogs- och viltbruk.

Arbetsuppgifter

  • Yrkesmässigt arbete med viltvårdsåtgärder samt planering och genomförande av arbetsuppgifter inom jakt och jaktledning.
  • Säker hantering och användning av jaktvapen samt värdering och beslutsfattande i olika jaktsituationer.
  • Styckning samt hantering av livsmedel från vilt. Försäljningskanaler och marknad för förädlade viltprodukter.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Systematiskt arbetsmiljöarbete.
  • Riskbedömning och säkerhetsåtgärder i samband med jakt samt jaktledarens ansvar.
  • Etik i samband med jakt och viltvård samt etiska ställningstaganden i aktuella jakt- och viltfrågor.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller jakt och viltförvaltning samt livsmedelshantering inom Sverige och EU.
  • Reglering av jakt genom avtal och arrendeupplåtelser.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om djur och växter i olika biotoper samt om viltvård och hållbar viltförvaltning. Dessutom redogör eleven översiktligt för skador viltet kan förorsaka samt för hur dessa skador kan förebyggas.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet viltvårdsåtgärder. I planeringen gör eleven enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Dessutom följer eleven instruktioner och genomför arbetsuppgifter inom jakt och viltvård på ett etiskt, ergonomiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är godtagbart.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller jakt och viltvård.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om djur och växter i olika biotoper samt om viltvård och hållbar viltförvaltning. Dessutom redogör eleven utförligt för skador viltet kan förorsaka samt för hur dessa skador kan förebyggas.

Eleven planerar och genomför med säkerhet viltvårdsåtgärder. I planeringen gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Dessutom följer eleven instruktioner och genomför arbetsuppgifter inom jakt och viltvård på ett etiskt, ergonomiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller jakt och viltvård.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om djur och växter i olika biotoper samt om viltvård och hållbar viltförvaltning. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för skador viltet kan förorsaka samt för hur dessa skador kan förebyggas.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet viltvårdsåtgärder. I planeringen gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Dessutom följer eleven instruktioner och genomför arbetsuppgifter inom jakt och viltvård på ett etiskt, ergonomiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är mycket gott.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller jakt och viltvård.

Nivå 1

JAKT1000X 100 poäng

Nivå 2

JAKT2000X 200 poäng

Nivå 3

JAKT3000X 100 poäng