Ämnet klient- och supportteknik behandlar datorteknik utifrån tekniska aspekter och användarens behov. Ämnet behandlar även hur användning av informationsteknik kan underlättas genom stöd och support. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet klient- och supportteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i olika former av datatekniskt användarstöd. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att bemöta kunder, skapa kundärenden och använda ärendehanteringssystem med hänsyn tagen till såväl säkerhet som ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera användares krav och behov och utifrån dem värdera, välja och hantera digitala enheters hårdvara och mjukvara. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att lösa it-problem för både enskilda användare och större organisationer.
Undervisningen ska även lämna utrymme för diskussion om och reflektion över säkerhetsmässiga och etiska frågor samt olika handlingsalternativ inom supportteknik. Undervisningen ska varva praktiska moment med teoretiska och innehålla verklighetsnära situationer.
Undervisningen i ämnet klient- och supportteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom klient- och supportteknik.
- Förmåga att värdera, välja och hantera olika typer av hårdvara och mjukvara.
- Förmåga att utföra datatekniskt användarstöd.
- Förmåga att analysera och avhjälpa datortekniska problem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom klient- och supportteknik.
Eleven värderar, väljer och hanterar med säkerhet olika typer av hårdvara och mjukvara.
Eleven instruerar och handleder användare på ett fungerande sätt.
Eleven gör övergripande analyser av datortekniska problem och väljer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa dessa.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom klient- och supportteknik.
Eleven värderar, väljer och hanterar med god säkerhet olika typer av hårdvara och mjukvara.
Eleven instruerar och handleder användare på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven gör välgrundade analyser av datortekniska problem och väljer med god säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa dessa.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom klient- och supportteknik.
Eleven värderar, väljer och hanterar med mycket god säkerhet olika typer av hårdvara och mjukvara.
Eleven instruerar och handleder användare på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.
Eleven gör välgrundade och nyanserade analyser av datortekniska problem och väljer med mycket god säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa dessa.