Undervisningen i ämnet klient- och supportteknik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
System och komponenter
- Hårdvarans egenskaper och användningsområden samt några vanligt förekommande operativsystems egenskaper och användningsområden.
- Datorn, datorsystemets start- och bootsekvenser samt inställning och uppgradering av dessa.
Användare och krav
- Hur lagar och andra bestämmelser samt krav på informationssäkerhet påverkar arbetet inom större organisationer.
- Analys av användarkrav och översättning till konkreta lösningar.
- Val av mjukvara och hårdvara utifrån krav för större organisationer.
- Utvärdering och val av it-produkter utifrån etiska, ekonomiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter.
Hantering
- Anslutning av dator eller klient till ett större nätverk.
- Hantering av och tekniker för centralt administrerade enheter.
- Metoder för diagnostisering, spårning och felsökning.
- Kontroll och optimering av klienters och datorsystems prestanda och funktion.
Support
- Support till användare och organisationer för installation och handhavande av klient, datorsystem, mjukvara och kringutrustning.
- Kommunikation med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare enligt etablerade rutiner.
- Arbete efter etablerade principer, till exempel ITIL (information technology infrastructure library).
- Organisation av supportarbete.
- System och rutiner för ärendehantering i större organisationer.
- Förebyggande supportarbete, till exempel FAQ (frequently asked questions) och instruktionsfilmer.
- Metoder för förbättringsarbete av supportverksamhet.
- Värdering av avhjälpande respektive återställande åtgärder.