Klient- och supportteknik - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet klient- och supportteknik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

System och komponenter

  • Hårdvarans egenskaper och användningsområden samt några vanligt förekommande operativsystems egenskaper och användningsområden.
  • Datorn, datorsystemets start- och bootsekvenser samt inställning och uppgradering av dessa.

Användare och krav

  • Hur lagar och andra bestämmelser samt krav på informationssäkerhet påverkar arbetet inom större organisationer.
  • Analys av användarkrav och översättning till konkreta lösningar.
  • Val av mjukvara och hårdvara utifrån krav för större organisationer.
  • Utvärdering och val av it-produkter utifrån etiska, ekonomiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter.

Hantering

  • Anslutning av dator eller klient till ett större nätverk.
  • Hantering av och tekniker för centralt administrerade enheter.
  • Metoder för diagnostisering, spårning och felsökning.
  • Kontroll och optimering av klienters och datorsystems prestanda och funktion.

Support

  • Support till användare och organisationer för installation och handhavande av klient, datorsystem, mjukvara och kringutrustning.
  • Kommunikation med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare enligt etablerade rutiner.
  • Arbete efter etablerade principer, till exempel ITIL (information technology infrastructure library).
  • Organisation av supportarbete.
  • System och rutiner för ärendehantering i större organisationer.
  • Förebyggande supportarbete, till exempel FAQ (frequently asked questions) och instruktionsfilmer.
  • Metoder för förbättringsarbete av supportverksamhet.
  • Värdering av avhjälpande respektive återställande åtgärder.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom klient- och supportteknik.

Eleven värderar, väljer och hanterar med säkerhet olika typer av hårdvara och mjukvara.

Eleven instruerar och handleder användare på ett fungerande sätt.

Eleven gör övergripande analyser av datortekniska problem och väljer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa dessa.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom klient- och supportteknik.

Eleven värderar, väljer och hanterar med god säkerhet olika typer av hårdvara och mjukvara.

Eleven instruerar och handleder användare på ett ändamålsenligt sätt.

Eleven gör välgrundade analyser av datortekniska problem och väljer med god säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa dessa.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom klient- och supportteknik.

Eleven värderar, väljer och hanterar med mycket god säkerhet olika typer av hårdvara och mjukvara.

Eleven instruerar och handleder användare på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.

Eleven gör välgrundade och nyanserade analyser av datortekniska problem och väljer med mycket god säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa dessa.

Nivå 1

KLIN100TX 100 poäng

Nivå 2

KLIN200TX 100 poäng