Klient- och supportteknik - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet klient- och supportteknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

System och komponenter

  • Egenskaper och användningsområde för någon vanligt förekommande hårdvaruklient och något vanligt förekommande operativsystem.
  • Datorn och datorsystemets start- och bootsekvenser.

Användare och krav

  • Översiktligt om lagar och andra bestämmelser som gäller it-användning.
  • Hur krav på informationssäkerhet påverkar arbete inom området.
  • Analys av och översättning till konkreta lösningar.
  • Val av mjukvara och hårdvara utifrån krav för enskilda användare och mindre organisationer.
  • Utvärdering och val av it-produkter utifrån etiska, ekonomiska, miljömässiga och säkerhetsmässiga aspekter.

Hantering

  • Anslutning av dator eller klient till ett mindre nätverk.
  • Installation av enskilda datorer och klienter.
  • Felsökning och åtgärder i enskilda klienter och mindre datorsystem.

Support

  • Support och handledning till användare för installation och handhavande av klient, datorsystem, mjukvara och kringutrustning.
  • Kommunikation med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare i tal och skrift samt med tekniska hjälpmedel, till exempel fjärrstyrning.
  • Grundläggande principer för någon etablerad process, till exempel ITIL (information technology infrastructure library).
  • Metoder för analys av problem i enklare system för ärendehantering.
  • Metoder för kvalitetsstyrning, uppföljning och utvärdering av supportarbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom klient- och supportteknik.

Eleven värderar, väljer och hanterar med säkerhet olika typer av hårdvara och mjukvara.

Eleven instruerar och handleder användare på ett fungerande sätt.

Eleven gör övergripande analyser av datortekniska problem och väljer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa dessa.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom klient- och supportteknik.

Eleven värderar, väljer och hanterar med god säkerhet olika typer av hårdvara och mjukvara.

Eleven instruerar och handleder användare på ett ändamålsenligt sätt.

Eleven gör välgrundade analyser av datortekniska problem och väljer med god säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa dessa.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom klient- och supportteknik.

Eleven värderar, väljer och hanterar med mycket god säkerhet olika typer av hårdvara och mjukvara.

Eleven instruerar och handleder användare på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.

Eleven gör välgrundade och nyanserade analyser av datortekniska problem och väljer med mycket god säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa dessa.

Nivå 1

KLIN100TX 100 poäng

Nivå 2

KLIN200TX 100 poäng