Ämnet konstarterna och samhället är till sin karaktär tvärvetenskapligt. I ämnet behandlas konstarternas historia, kulturströmningar och sambandet mellan kulturhistoria, samtida idéer och kulturens spegling av samhället och samhällsförändringar.
Undervisningen i ämnet konstarterna och samhället ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om konstarternas historia och om samtida konst- och kulturyttringar. Den ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om vad som kan menas med kultur och vad detta begrepp omfattar.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att bekanta sig med de konstnärliga uttryckens mångfald och rikedom samt öka elevernas beredskap att ta till sig även sådant som kan te sig nytt och främmande. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett reflekterande och kritiskt tänkande om konstarterna och konstens roll i samhället, till exempel konstens möjlighet att belysa och problematisera frågor om inflytande och delaktighet. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kreativitet och intresse för eget skapande.
Att analysera, tolka och uppleva olika slags konstarter och deras olika uttrycksformer, ska utgöra en väsentlig del av undervisningen. Undervisningen ska varva teori och praktiska inslag med betoning på både reflektion och upplevelse. Den ska också stimulera eleverna att pröva olika uttryck och presentationsformer med hjälp av olika medier. Undervisningen ska vidare ge utrymme för studiebesök och kulturupplevelser av olika slag.
Undervisningen i ämnet konstarterna och samhället ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om konstarternas historia och om samtida kulturuttryck.
- Förmåga att sätta in konstarternas historiska utveckling i ett samhällsperspektiv.
- Kunskaper om kulturbegreppets olika innebörder och centrala tankegångar inom estetiken.
- Kunskaper om vad som har kännetecknat och kännetecknar kreativa miljöer samt om skapandets villkor för olika grupper.
- Förmåga att analysera och tolka konst och kulturuttryck.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för konstarternas historiska utveckling och visar godtagbara kunskaper om vanliga epokindelningar och genrer.
Eleven för enkla resonemang om samband mellan konstnärliga uttryck och samhällsförändringar.
Eleven redogör översiktligt för olika sätt att använda kulturbegreppet och olika historiska föreställningar om kultur och estetik.
Eleven för enkla resonemang om kreativa miljöers kännetecken och om skapandets villkor för olika grupper.
Eleven gör enkla analyser och tolkningar av konst- och kulturuttryck.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för konstarternas historiska utveckling och visar goda kunskaper om vanliga epokindelningar och genrer.
Eleven för välgrundade resonemang om samband mellan konstnärliga uttryck och samhällsförändringar.
Eleven redogör utförligt för olika sätt att använda kulturbegreppet och olika historiska föreställningar om kultur och estetik.
Eleven för utvecklade resonemang om kreativa miljöers kännetecken och om skapandets villkor för olika grupper.
Eleven gör relativt avancerade analyser och tolkningar av konst- och kulturuttryck.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för konstarternas historiska utveckling och visar mycket goda kunskaper om vanliga epokindelningar och genrer.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om samband mellan konstnärliga uttryck och samhällsförändringar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika sätt att använda kulturbegreppet och olika historiska föreställningar om kultur och estetik.
Eleven för välutvecklade resonemang om kreativa miljöers kännetecken och om skapandets villkor för olika grupper.
Eleven gör avancerade analyser och tolkningar av konst- och kulturuttryck.