Konstarterna och samhället - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet konstarterna och samhället på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Konstarterna och kulturbegreppet

  • Orientering i konstarternas historia till och med nutid.
  • Den nutida indelningen av konstarternas historia i epoker, vad som kännetecknar dessa samt problematisering av epokindelningar.
  • Kulturutövare och kulturella verk från olika epoker och för relevanta kultursfärer inom det valda konstnärliga området.
  • Orientering i aktuella samtida kulturuttryck och olika genrer samt fördjupning inom något relevant konstnärligt område.
  • Samband mellan samhällsförändringar, konstnärliga uttrycksformer och tankeströmningar under olika epoker.
  • Hur teknik och innovationer har påverkat och påverkar kulturutövandet och möjligheten att nå ut till en publik och det omgivande samhället.
  • Kulturbegreppets olika innebörder samt aspekter av det estetiska tänkandets historia och olika avgränsningar av begreppet kultur.
  • Olika föreställningar om etablerad kultur, populärkultur och folklig kultur genom historien.

Kreativa miljöer

  • Främjande faktorer för det kreativa, konstnärliga utövandet i olika miljöer, till exempel staden som kulturmiljö, både ur ett historiskt och samtida perspektiv.
  • Villkoren för kreativ konstnärlig verksamhet, hur de har skiftat över tid och i olika miljöer samt betydelsen av genus, klass och annan grupptillhörighet eller social kategori.

Analys och tolkning

  • Konstens och kulturens förhållande till makt och överhet, till exempel i frågor som rör yttrandefrihet, demokrati och censur.
  • Analys och tolkning av samt fördjupade samtal om olika kultur- och konstföreteelser med hjälp av relevanta begrepp, metoder och teorier. Däribland tolkning av det egna skapande arbetet och analys av till exempel, hur normer, värderingar och maktordningar uttrycks i olika konstnärliga verk.
  • Särskilda uttrycksmedel i olika konstarter och samspelet mellan olika konstarter.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för konstarternas historiska utveckling och visar godtagbara kunskaper om vanliga epokindelningar och genrer.

Eleven för enkla resonemang om samband mellan konstnärliga uttryck och samhällsförändringar.

Eleven redogör översiktligt för olika sätt att använda kulturbegreppet och olika historiska föreställningar om kultur och estetik.

Eleven för enkla resonemang om kreativa miljöers kännetecken och om skapandets villkor för olika grupper.

Eleven gör enkla analyser och tolkningar av konst- och kulturuttryck.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för konstarternas historiska utveckling och visar goda kunskaper om vanliga epokindelningar och genrer.

Eleven för välgrundade resonemang om samband mellan konstnärliga uttryck och samhällsförändringar.

Eleven redogör utförligt för olika sätt att använda kulturbegreppet och olika historiska föreställningar om kultur och estetik.

Eleven för utvecklade resonemang om kreativa miljöers kännetecken och om skapandets villkor för olika grupper.

Eleven gör relativt avancerade analyser och tolkningar av konst- och kulturuttryck.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för konstarternas historiska utveckling och visar mycket goda kunskaper om vanliga epokindelningar och genrer.

Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om samband mellan konstnärliga uttryck och samhällsförändringar.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika sätt att använda kulturbegreppet och olika historiska föreställningar om kultur och estetik.

Eleven för välutvecklade resonemang om kreativa miljöers kännetecken och om skapandets villkor för olika grupper.

Eleven gör avancerade analyser och tolkningar av konst- och kulturuttryck.

Nivå 1

KONA1000X 50 poäng

Nivå 2

KONA2000X 100 poäng