Konstarterna och samhället - Nivå 1

50 poäng

Undervisningen i ämnet konstarterna och samhället på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Konstarterna och kulturbegreppet

  • Introduktion till konstarternas historia och de mest centrala epokerna.
  • Betydelsefulla kulturskapare och kulturella verk i någon eller några konstarter under olika epoker.
  • Orientering i aktuella samtida kulturuttryck och dess olika genrer inom någon eller några konstarter.
  • Introduktion till olika samband mellan samhällsförändringar och konstnärliga uttrycksformer under olika tider.
  • Introduktion till kulturbegreppet, däribland det humanistiska.
  • Föreställningar om etablerad kultur, populärkultur och subkultur.

Kreativa miljöer

  • Främjande faktorer för det kreativa, konstnärliga utövandet i olika miljöer, historiska och nutida, till exempel betydelsen av mötesplatser, mecenater och kulturell mångfald.
  • Villkoren för konstnärlig kreativ verksamhet, till exempel vilken betydelse som genus har och har haft för villkoren.

Analys och tolkning

  • Konstens koppling till yttrandefrihet.
  • Analys, tolkning och samtal om olika kultur- och konstföreteelser, med hjälp av relevanta begrepp, metoder och teorier, till exempel kultur- och konstföreteelser i det egna skapande arbetet.
  • Samtal om några konstarters särskilda uttrycksmedel och samspel med varandra.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för konstarternas historiska utveckling och visar godtagbara kunskaper om vanliga epokindelningar och genrer.

Eleven för enkla resonemang om samband mellan konstnärliga uttryck och samhällsförändringar.

Eleven redogör översiktligt för olika sätt att använda kulturbegreppet och olika historiska föreställningar om kultur och estetik.

Eleven för enkla resonemang om kreativa miljöers kännetecken och om skapandets villkor för olika grupper.

Eleven gör enkla analyser och tolkningar av konst- och kulturuttryck.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för konstarternas historiska utveckling och visar goda kunskaper om vanliga epokindelningar och genrer.

Eleven för välgrundade resonemang om samband mellan konstnärliga uttryck och samhällsförändringar.

Eleven redogör utförligt för olika sätt att använda kulturbegreppet och olika historiska föreställningar om kultur och estetik.

Eleven för utvecklade resonemang om kreativa miljöers kännetecken och om skapandets villkor för olika grupper.

Eleven gör relativt avancerade analyser och tolkningar av konst- och kulturuttryck.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för konstarternas historiska utveckling och visar mycket goda kunskaper om vanliga epokindelningar och genrer.

Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om samband mellan konstnärliga uttryck och samhällsförändringar.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika sätt att använda kulturbegreppet och olika historiska föreställningar om kultur och estetik.

Eleven för välutvecklade resonemang om kreativa miljöers kännetecken och om skapandets villkor för olika grupper.

Eleven gör avancerade analyser och tolkningar av konst- och kulturuttryck.

Nivå 1

KONA1000X 50 poäng

Nivå 2

KONA2000X 100 poäng