Ljudproduktion omfattar olika radiogenrer, podcaster, film- och tv-ljud, interaktiva medier, dataspel, ljudböcker och ljudinstallationer i offentliga miljöer. Ljud används även inom andra konst- och kulturområden och som redskap för att informera. Ämnet ljudproduktion behandlar processen för ljudproduktion, olika användningsområden och målgruppsanpassning i berättarkonsten.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet ljudproduktion ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om berättartekniker för olika typer av ljudproduktioner. Den ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om vad ljud är och färdigheter i hur det skapas, spelas in, bearbetas och distribueras. Eleverna ska därigenom ges möjlighet att utveckla förmåga att kreativt skapa ljudproduktioner som är anpassade till olika målgrupper och olika produktioners användningsområden. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i ljudproduktion aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera sitt arbete, samarbeta, lösa problem, hålla tidsramar, se alternativa lösningar och ta ansvar för förbättringar. Genom estetisk, innehållsmässig och etisk analys ska eleverna i undervisningen ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till ljudproduktioner. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet samt om lagar och andra bestämmelser inom ljudproduktion.

Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och lust att utvecklas inom ljudproduktion. Eleverna ska ges möjlighet att använda aktuell teknik för att gestalta och genomföra en ljudproduktion från idé till färdig produktion. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med olika produktionsmetoder beroende på produktionens karaktär. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att använda analys, diskussion och källkritisk prövning.

Undervisningen i ämnet ljudproduktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Färdigheter i att skapa, spela in och bearbeta ljud.
  • Förmåga att planera, genomföra och distribuera ljudproduktioner från idé till färdig produktion.
  • Förmåga att samarbeta och arbeta inom givna ramar.
  • Kunskaper om dramaturgiska grepp som används i ljudproduktioner.
  • Förmåga att analysera olika typer av ljudproduktioner.
  • Kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet samt om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven skapar, spelar in och bearbetar ljud med viss skicklighet.

Eleven planerar, producerar och distribuerar ljudproduktioner med godtagbar kvalitet. Dessutom resonerar eleven översiktligt om de val som gjorts under arbetsprocessens gång.

Eleven arbetar och samarbetar med andra inom givna ramar på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven redogör enkelt för dramaturgin i olika ljudproduktioner.

Eleven gör enkla analyser av olika typer av ljudproduktioner.

Eleven visar godtagbara kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet samt om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven skapar, spelar in och bearbetar ljud med god skicklighet.

Eleven planerar, producerar och distribuerar ljudproduktioner med god kvalitet. Dessutom resonerar eleven utförligt om de val som gjorts under arbetsprocessens gång.

Eleven arbetar och samarbetar med andra inom givna ramar på ett fungerande sätt.

Eleven redogör utförligt för dramaturgin i olika ljudproduktioner.

Eleven gör utvecklade analyser av olika typer av ljudproduktioner.

Eleven visar goda kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet samt om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven skapar, spelar in och bearbetar ljud med mycket god skicklighet.

Eleven planerar, producerar och distribuerar ljudproduktioner med mycket god kvalitet. Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat om de val som gjorts under arbetsprocessens gång.

Eleven arbetar och samarbetar med andra inom givna ramar på ett väl fungerande sätt.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för dramaturgin i olika ljudproduktioner.

Eleven gör utvecklade och nyanserade analyser av olika typer av ljudproduktioner.

Eleven visar mycket goda kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet samt om lagar och andra bestämmelser inom området.