Ljudproduktion - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet ljudproduktion på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Teknik och skapande

  • Inspelnings- och redigeringsteknikens funktioner, såväl automatiska som manuella.
  • Mikrofonteknik för olika ändamål.
  • Metoder för efterbearbetning.
  • Research, produktionsplanering och planering för postproduktion och distribution.
  • Publicering på olika distributionsplattformar.
  • Olika ljudformat.
  • Orientering om digital musikproduktion.
  • Berättande med ljud, däribland hur dramaturgi, berättarteknik och berättarkomponenter används för att berätta en historia eller förmedla en känsla.

Samarbete och ramar

  • Samarbete vid planering, produktion och postproduktion, till exempel körschema vid radioproduktion samt funktionen A-ljud, B-ljud och tramp vid filmproduktion.
  • Arbete inom givna tidsramar.
  • Upprättande av budget.
  • Samarbetets påverkan på den tekniska och den konstnärliga kvaliteten inom olika typer av ljudproduktioner.
  • Lagar och andra bestämmelser i samband med ljudproduktioner, däribland yttrandefrihetslagen och marknadsföringslagen.
  • Säkerhet och ergonomi vid olika typer av ljudproduktioner.

Analys

  • Analys av hur estetiska och etiska perspektiv påverkar form och innehåll i ljudproduktioner.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven skapar, spelar in och bearbetar ljud med viss skicklighet.

Eleven planerar, producerar och distribuerar ljudproduktioner med godtagbar kvalitet. Dessutom resonerar eleven översiktligt om de val som gjorts under arbetsprocessens gång.

Eleven arbetar och samarbetar med andra inom givna ramar på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven redogör enkelt för dramaturgin i olika ljudproduktioner.

Eleven gör enkla analyser av olika typer av ljudproduktioner.

Eleven visar godtagbara kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet samt om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven skapar, spelar in och bearbetar ljud med god skicklighet.

Eleven planerar, producerar och distribuerar ljudproduktioner med god kvalitet. Dessutom resonerar eleven utförligt om de val som gjorts under arbetsprocessens gång.

Eleven arbetar och samarbetar med andra inom givna ramar på ett fungerande sätt.

Eleven redogör utförligt för dramaturgin i olika ljudproduktioner.

Eleven gör utvecklade analyser av olika typer av ljudproduktioner.

Eleven visar goda kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet samt om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven skapar, spelar in och bearbetar ljud med mycket god skicklighet.

Eleven planerar, producerar och distribuerar ljudproduktioner med mycket god kvalitet. Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat om de val som gjorts under arbetsprocessens gång.

Eleven arbetar och samarbetar med andra inom givna ramar på ett väl fungerande sätt.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för dramaturgin i olika ljudproduktioner.

Eleven gör utvecklade och nyanserade analyser av olika typer av ljudproduktioner.

Eleven visar mycket goda kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet samt om lagar och andra bestämmelser inom området.

Nivå 1

LJUD1000X 100 poäng

Nivå 2

LJUD2000X 100 poäng

Nivå 3

LJUD3000X 100 poäng