Marinteknisk byggnation - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet marinteknisk byggnation på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Fartygstypers konstruktioner och marinteknisk byggnation

  • Uppbyggnad, konstruktion och funktion hos olika typer av fritidsbåtar och mindre fartyg i yrkestrafik.
  • Egenskaper och användningsområden för olika fartygsbyggnads- och installationsmaterial, däribland plast, trä och metall.
  • Egenskaper, risker och miljöpåverkan hos de kemiska material som används vid plast- och lamineringsarbeten.
  • Metoder för industriell tillverkning, hantverksmässig tillverkning och serietillverkning av fartygsdetaljer och fartyg.

Lagar och andra bestämmelser

  • Tolkning av säkerhetsinformation och säkerhetsdatablad.
  • Brandfarliga varor samt brandskydd och elsäkerhet för personer och egendom.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller arbetsmiljö och säkerhet, däribland bestämmelser om säkra lyft och arbete på hög höjd samt om härdplaster och kemiska material.

Utförande av marinteknisk byggnation

  • Planering och organisering av arbete vid nybyggnation av fartyg på ett säkert samt ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart sätt. Samband mellan kvalitet och ekonomi. Etablering av arbetsplats.
  • Läsning av konstruktionsritningar, arbetsbeskrivningar och tillverkningsinstruktioner.
  • Tillverkning av skisser och ritningsunderlag.
  • Riskbedömning och förebyggande arbete vad gäller miljö, arbetsmiljö, brand och personlig säkerhet.
  • Beräkning och sammanställning av kostnader, material- och tidsåtgång.
  • Val och hantering av material på ett säkert samt ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt.
  • Val, säker hantering och underhåll av hand- och specialverktyg, verkstads- och skyddsutrustning och stationära maskiner.
  • Utförande av formvård och förberedande arbeten.
  • Nybyggnation av fartygskonstruktion.
  • Ombyggnad och färdigställande av fartygsskrov.
  • Laminering och plastning vid ny- och ombyggnation.
  • Tillverkning av konstruktioner i olika material, till exempel i plast, trä eller metall.
  • Besiktning och felsökning av ytor samt justeringsåtgärder.
  • Dokumentation och utvärdering av arbetsprocess och resultat.
  • Ergonomiskt säkra och skadeförebyggande arbetssätt.
  • Säker hantering av fartyg i vatten och på land.

Samverkan och kommunikation

  • Användning av fackspråk.
  • Användning av arbetsinstruktioner, servicelitteratur och informationsmaterial på svenska och engelska.
  • Samverkan och kommunikation med anpassning till mottagare och i olika yrkessammanhang.
  • Situationsanpassat bemötande och agerande. Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland attityder och värderingar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om byggnation av olika fartygstyper.

Eleven utför arbetsuppgifter inom marinteknisk byggnation med godtagbart resultat. I arbetet hanterar eleven material, verktyg och utrustning med visst handlag. Eleven utvärderar arbetsprocess och resultat samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven samverkar och kommunicerar i yrkessammanhang med godtagbar användning av fackspråk.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om byggnation av olika fartygstyper.

Eleven utför arbetsuppgifter inom marinteknisk byggnation med gott resultat. I arbetet hanterar eleven material, verktyg och utrustning med gott handlag. Eleven utvärderar arbetsprocess och resultat samt ger utvecklade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven samverkar och kommunicerar i yrkessammanhang med utvecklad användning av fackspråk.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om byggnation av olika fartygstyper.

Eleven utför arbetsuppgifter inom marinteknisk byggnation med mycket gott resultat. I arbetet hanterar eleven material, verktyg och utrustning med mycket gott handlag. Eleven utvärderar arbetsprocess och resultat samt ger välutvecklade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven samverkar och kommunicerar i yrkessammanhang med välutvecklad användning av fackspråk.

Nivå 1

MART1000X 200 poäng

Nivå 2

MART2000X 200 poäng

Nivå 3

MART3000X 100 poäng