Ämnet medieproduktion behandlar de processer och tekniker som ligger till grund för medieproduktioner inom olika områden, avsedda för olika kanaler. Hur produktionerna gestaltas och utformas är tillsammans med etiska frågor centrala inslag i ämnet. Ämnet behandlar även medieproduktioners sammanhang och funktion såväl lokalt som globalt.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet medieproduktion ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om produktionsprocessens olika steg där frågor om produktionernas målgrupper och sammanhang ingår. Medieproduktioner skapas som regel genom samarbete och därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera och genomföra produktioner tillsammans med andra. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om sambanden mellan innehåll, form och funktion.

I undervisningen ska medieproduktioners olika syften, till exempel att överföra värderingar, sprida åsikter, informera och förklara skeenden eller göra reklam för en viss produkt, diskuteras och problematiseras. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i text-, bild- och ljudarbete för att kunna omsätta egna och andras idéer till färdiga produktioner. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser och arbetsmiljö inom medieproduktion. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att framställa olika medieproduktioner, pröva olika roller och hålla uppsatta tidsramar. Eleverna ska även ges möjlighet att pröva retoriska och kreativa berättargrepp vid framställning av manus eller andra underlag för medieproduktioner. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att pröva alternativa tillvägagångssätt för att utveckla sin kreativitet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att analysera och utvärdera andras och egna medieproduktioner. Undervisningen ska dessutom lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor och olika handlingsalternativ inom medieproduktion.

Undervisningen i ämnet medieproduktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att planera och genomföra olika typer av medieproduktioner från idé till färdig produktion.
  • Förmåga att använda text, bild och ljud i olika former för att kommunicera budskap.
  • Kunskaper om olika roller och arbetsprocessen i medieproduktioner.
  • Förmåga att samarbeta och arbeta inom givna ramar.
  • Förmåga att analysera och utvärdera medieproduktioner.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och genomför enkla medieproduktioner med viss säkerhet.

Eleven använder olika berättarkomponenter för att kommunicera budskap med visst handlag.

Eleven beskriver översiktligt olika roller och arbetsprocesser i medieproduktioner.

Eleven arbetar och samarbetar med andra inom givna ramar på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven gör enkla analyser och utvärderingar av medieproduktioner.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och genomför genomarbetade medieproduktioner med säkerhet.

Eleven använder olika berättarkomponenter för att kommunicera budskap med gott handlag.

Eleven beskriver utförligt olika roller och arbetsprocesser i medieproduktioner.

Eleven arbetar och samarbetar med andra inom givna ramar på ett ändamålsenligt sätt.

Eleven gör utvecklade analyser och utvärderingar av medieproduktioner.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och genomför väl genomarbetade medieproduktioner med god säkerhet.

Eleven använder olika berättarkomponenter för att kommunicera budskap med mycket gott handlag.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika roller och arbetsprocesser i medieproduktioner.

Eleven arbetar och samarbetar med andra inom givna ramar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.

Eleven gör utvecklade och nyanserade analyser och utvärderingar av medieproduktioner.