Undervisningen i ämnet medieproduktion på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Skapande
- Förarbete inför och planering av olika typer av medieproduktioner utifrån givna ramar och sammanhang.
- Framställning av förlagor i form av utvecklade synopsis, skisser eller manus grundade i relevanta modeller.
- Teorier, begrepp och modeller som behandlar produktionsprocessen.
- Textskrivning, fotografering, filmning, ljudupptagning och redigering.
- Hur text, bild och ljud kan användas för att bygga upp och förstärka ett budskap.
- Retoriska berättargrepp och strategier vid olika medieproduktioner.
Samarbete och ramar
- Arbete i flera olika roller vid medieproduktioner, till exempel skribent, fotograf, ljudtekniker och redigerare.
- Hur olika roller samverkar i en medieproduktion.
- Lagar och andra bestämmelser relevanta för medieproduktion.
- Samarbetsformer, planering och informationsdelning och deras betydelse vid medieproduktioner.
Analys
- Analys av olika målgrupper med fokus på beteenden och förväntningar samt hur produkter utformas för att möta olika målgrupper.
- Kommunikationsvetenskapliga modeller och teorier för analys av medieproduktioners innehåll, form och funktion, såväl elevproducerade som professionella.